Sam Durant: Is destruction creative?
A discussion of the Defaced Monuments project
De registratie van de gehele lezing van Sam Durant is op dvd te bekijken in de bibliotheek van Stroom Den Haag.
woensdag 1 oktober 2008
Aanvang: 20 uur
Locatie: Hogewal 1-9
Voertaal: Engels
In het oeuvre van de Amerikaanse kunstenaar Sam Durant vormt het monument een terugkerend motief. Voor de tentoonstelling Since we last spoke about monuments bij Stroom Den Haag toont hij voor het eerst materiaal uit het project 'Defaced Monuments'. Deze
database bestaat uit een groeiend digitaal archief van
standbeelden, sculpturen, gedenktekens, bakens en monumenten die al dan
niet opzettelijk zijn veranderd, beschadigd of vernietigd als politiek
statement of tijdens een politiek protest. In zijn lezing gaat Sam
Durant uitvoerig in op 'Defaced Monuments', en zal hij zijn visie ten
aanzien van de (on)mogelijkheid van het hedendaags monument geven.
Defaced Monuments
In het spel van de geschiedenis markeren monumenten de scheiding tussen
winnaars en verliezers, alsook de tijdelijke aard en de voorlopige
configuratie van die geschiedenis. Uit de botsing tussen
zelfrepresentaties en politieke claims komt een grote hoeveelheid
verminkte lichamen en ontsierde voetstukken voort, van monumenten die
onthoofd zijn, omvergeworpen, opgeblazen, machteloos, gebarend in de
richting van een onduidelijke toekomst. De database verzamelt het
historische bewijs van de wederzijdse agressie tussen ideologische
meerderheden en groepen die weggelaten zijn uit de versie van de
geschiedenis zoals die wordt beleden door monumenten. 'Defaced
Monuments' produceert een wereldwijde tabel van pogingen om de
heersende orde der dingen te veranderen.
Link naar website Sam Durant Defaced Monuments
Sam Durant (1961) richt zich met name op historische,
maatschappelijke en politieke onderwerpen, en wordt daarbij gevoed door
een kritische houding ten opzichte van de Verenigde Staten. Recent viel
zijn bijdrage aan de tentoonstelling ‘Memorial to the Iraq War' (2007,
ICA, Londen) op: 'Proposal for Iraq War Memorial, Symbolic
Transposition of effects of war in Iraq to the U.S. and England'. In
2005 presenteerde hij in de Paula Cooper Gallery in New York zijn
'Proposal for White and Indian Dead Monuments Transposition, Washington
D.C.' In Nederland is werk van Sam Durant o.a. te zien op de gevel en
in het gebouw van het Openbaar Ministerie in Arnhem (in opdracht van
Rijksbouwmeester).
Hij hanteert middelen als het verplaatsen, 'verschalen' of het
uitvoeren in andere materialen om de betekenis van een object te
veranderen. Deze 'strategie' heeft hij sinds het midden van de jaren
'90 toegepast in werken die refereren aan onderwerpen als
modernistische architectuur, het Altamont festival, Kurt Cobain, Gordon
Matta-Clark, en Robert Smithson. Maar een belangrijke focus is het
monument.
Meer over Since we last spoke about monuments.
Met dank aan: Mondriaan Stichting, Amerikaanse Ambassade Den Haag. Partner: Kosmopolis Den Haag.
- Wednesday 01 Oct '08 20 uur
- Hogewal 1-9, Den Haag
- Entree: gratis