Berry Holslag, The Observer, 1994
Centrum Den Haag: Spui - Grote Marktstraat - Kalvermarkt
De vormentaal van de keramische figuren van Berry Holslag (1947)
sluit naadloos aan bij de toonaangevende beeldtaal van de jaren tachtig
van de 20e eeuw waarin het mensbeeld weer volop in de belangstelling
staat. Het sokkelbeeld 'The Observer' is een exponent van de
realistische beeldhouwkunst die in de laatste decennia voor de
millenniumwisseling het straatbeeld en het beeldenaanbod in galeries en
musea ging beheersen. Daarin pakt de beleving van de werkelijkheid
meestal net iets anders uit dan de beschouwer in eerste instantie
verwacht.
Holslags monumentale en kleurrijke keramische figuren zijn direct
herkenbaar en toegankelijk door de heldere beeldtaal die zij gebruikt.
‘What you see is what you get': het is wat het is? Of toch niet? Bij
nadere beschouwing blijkt het deze beeldend kunstenaar niet alleen te
doen om de verbeelding van gewone, herkenbare mensfiguren. Het gaat
haar ook om de wijze waarop mensen in hun dagelijkse omgeving
functioneren, om kijkgewoontes en tradities in de (beeldhouw)kunst ter
discussie te stellen.
Holslag geeft haar figuren een extra dimensie door ze meer dan
levensgroot te maken, bijzondere attributen mee te geven of door ze op
een hoge sokkel te plaatsen. Dat laatste is bijvoorbeeld het geval bij
de Wachters aan de Loosduinseweg in de hofstad en de monumentale
beelden City Walk aan het Zuidplein in Rotterdam. Ondanks de
herkenbaarheid, lukt het de toeschouwer door het formaat en de afstand
niet om zich ermee te identificeren. Deze subtiele vervreemding maakt
dat er vragen rijzen bij de beschouwer.
Zo ook bij ‘The Observer'. Met deze onkreukbare figuur in een tijdloos,
grijs kostuum presenteert Holslag voorbijgangers in het drukke Haagse
centrum een beeld dat op zijn beurt waarneemt.
Terug naar overzicht De Beeldengalerij van P. Struycken
website Berry Holslag
- 1994