Rien Monshouwer, Beeld, 1994
Centrum Den Haag: Spui - Grote Marktstraat - Kalvermarkt
Rien Monshouwer (1947) heeft een aantal opmerkelijke sporen
achtergelaten in de openbare ruimte. Een deel daarvan is blijvend, een
ander deel tijdelijk. Rode draad in de artistieke ingrepen van de
kunstenaar is zijn onderzoek naar het effect van woorden, kleuren,
betekenissen en vormen op de omgeving waarin ze voorkomen. Hij brengt
verslag uit van zijn bevindingen in de vorm van beelden, schilderijen
en installaties. Daarbij gaat het zowel om locatiespecifieke ingrepen
als om beeldende kunst die niet gebonden is aan een bepaalde plek.
In 1996 realiseerde Monshouwer in de bibliotheek van het nieuwe
stadhuis in Den Haag een installatie in de vorm van een
(bibliotheek)ladder die tegen een wand geplaatst is. Op die wand zijn
foto's van particuliere boekenkasten aangebracht. Met zijn sokkelbeeld
volgt Monshouwer een ander traject. Hij maakt met dit sokkelbeeld de
relatie tussen woord en beeld zichtbaar. De kunstenaar speelt met de
onderlinge verschillen tussen woordbeelden en beeldtekens. Hij
transformeert het woord tot beeld. Daardoor krijgt het begrip
‘beeldtaal' letterlijk vorm. Maar de kunstenaar gaat nog een stap
verder. Zijn ‘woordbeeld' is een monument voor de taal en tegelijk
manifesteert het bouwwerk van brons zich als een open architectonische
constructie.
Monshouwer heeft doelbewust gekozen voor een strakke vormgeving. Door de open constructie van de gestapelde letters B-E-E-L-D
is een soort toren of zuil ontstaan die vanuit verschillende
gezichtspunten steeds van hoedanigheid verandert. Vanuit bepaalde
invalshoeken is het woord zelfs zodanig beeld geworden dat het niet
meer te herkennen is.
Terug naar overzicht De Beeldengalerij van P. Struycken
- 1994