Peter Otto, Twisted Totem, 2004
Centrum Den Haag: Spui - Grote Marktstraat - Kalvermarkt
Een vreemd bronzen wezen met opmerkelijk herkenbare attributen.
Meerduidig en tegelijk onduidelijk, dat is voor een beschouwer irritant
aan het beeld 'Twisted Totem' van Peter Otto (1955) in het Haagse centrum.
Otto wilde juist een beeld maken dat ‘openlijk aanzet tot bespotting of
bespuwing, waar men tegenaan kan wateren of, zoals in Mekka, steentjes
tegenaan kan gooien om de Satan te verdrijven. Een beeld dat toegang
biedt tot imperfectie en onvoltooidheid, dat gelegenheid biedt een wens
te doen of een bloem te leggen. Vandaar de details met een mok, een
bordje (offers voor goden en voorouders), de wandelkruk voor de
verlamde voet, het geweer dat geen geweer wordt, maar een handgebaar,
een lange neus misschien.'
De kunstenaar maakte dit sokkelbeeld als een reactie op de vele beelden
in de openbare ruimte die een gebeurtenis of persoon markeren, die
dienen ter herinnering, verering of herdenking of die er alleen ter
verfraaiing staan. Het werk is geïnspireerd op de zogenoemde ‘Sprekende
Beelden' in Rome. Daar zijn al vanaf de 16e eeuw sculpturen in straten
en op pleinen aanwezig waar de stedelingen hun kritiek op de politiek
en de maatschappij in de vorm van gedichten en teksten kunnen spuien.
Putte Otto in zijn vroege schilderijen inspiratie uit het ‘Wilde
Schilderen' van kunstenaars als Georg Baselitz en Markus Lüpertz,
halverwege de jaren tachtig raakte hij meer onder de indruk van het
werk van de Amerikaanse schilder Philip Guston (1913-1980). Otto
koestert vooral bewondering voor de radicale wijze waarop Guston
klassieke thema's met beelden uit de alledaagse cultuur combineerde.
Net als bij Guston komen bij Otto zijn kennis van de kunstgeschiedenis,
de hardheid van de realiteit en alledaagse trivialiteiten samen. Het
resultaat is een intrigerende wereld waarin orde en chaos, goed en
kwaad naast en door elkaar bestaan: 'Twisted Totem'.
Terug naar overzicht De Beeldengalerij van P. Struycken
- 2004