Transmovement

De gastcuratoren Bülent Evren, Nour-Eddine Jarram en Jessy Rahman wonen en werken al enige tijd in Nederland, zijn volkomen geïntegreerd in de Nederlandse kunstwereld en kennen daardoor het leven in twee culturen. Hen werd gevraagd uit het werk van kunstenaars-landgenoten die in Nederland wonen en werken, een tentoonstelling samen te stellen. De gedachte daarbij was dat zij degenen zijn die ons het beste wegwijs kunnen maken in het aanwijzen van kwaliteit.

Tijdens de voorbereidingen van deze tentoonstelling ontstond echter een pijnlijke discrepantie tussen enerzijds de opdracht van de gemeente-politiek aan Stroom om een minderhedenbeleid voor beeldend kunstenaars te ontwikkelen en anderzijds de houding van de betrokken beeldend kunstenaars die absoluut niet op zo'n noemer gewaardeerd willen worden.

Keuze Bülent Evren:
Atilla Kanbir en Hüseyin Karadeli

Keuze Nour-Eddine Jarram:
Emerald Beryl, Bouchaib Dihaj en Latif Aabdaoui

Keuze Jessy Rahman:
Ilene Themen, Carlos Blaaker, Ruth Keteldijk en Tom Zandwijken

Aan de betrokken wethouders schreef Stroom (15-12-1993):
‘Bij de organisatie van deze tentoonstelling is eigenlijk heel duidelijk geworden, dat ‘het stimuleren van een kunstbeleid voor migranten' op een misverstand berust. Minderhedenbeleid is onontbeerlijk als het zich concentreert op de verbetering van de sociale condities, waarbij ons inziens onderwijs en opleiding de belangrijkste factoren zijn. Pas als deze achterstanden zijn weggewerkt, zijn de kansen gelijk en kan men kiezen of men kunstenaar of bijvoorbeeld boekhouder wordt. In dat geval is de kwaliteit van de geleverde inspanning het enige criterium. Maar ook al berust het uitgangspunt van de tentoonstelling op een misverstand, het resultaat is dat allerminst.'


Bij deze tentoonstelling verscheen een gelijknamige publicatie met een inleidende  tekst van de sociologe Ineke Gooskens onder de titel: ‘De valkuil van het minderhedenbeleid'.