Transmovement
De gastcuratoren Bülent Evren, Nour-Eddine Jarram en Jessy Rahman wonen
en werken al enige tijd in Nederland, zijn volkomen geïntegreerd in de
Nederlandse kunstwereld en kennen daardoor het leven in twee culturen.
Hen werd gevraagd uit het werk van kunstenaars-landgenoten die in
Nederland wonen en werken, een tentoonstelling samen te stellen. De
gedachte daarbij was dat zij degenen zijn die ons het beste wegwijs
kunnen maken in het aanwijzen van kwaliteit.
Tijdens de voorbereidingen van deze tentoonstelling ontstond echter een
pijnlijke discrepantie tussen enerzijds de opdracht van de
gemeente-politiek aan Stroom om een minderhedenbeleid voor beeldend
kunstenaars te ontwikkelen en anderzijds de houding van de betrokken
beeldend kunstenaars die absoluut niet op zo'n noemer gewaardeerd
willen worden.
Keuze Bülent Evren:
Atilla Kanbir en Hüseyin Karadeli
Keuze Nour-Eddine Jarram:
Emerald Beryl, Bouchaib Dihaj en Latif Aabdaoui
Keuze Jessy Rahman:
Ilene Themen, Carlos Blaaker, Ruth Keteldijk en Tom Zandwijken
Aan de betrokken wethouders schreef Stroom (15-12-1993):
‘Bij de
organisatie van deze tentoonstelling is eigenlijk heel duidelijk
geworden, dat ‘het stimuleren van een kunstbeleid voor migranten' op
een misverstand berust. Minderhedenbeleid is onontbeerlijk als het zich
concentreert op de verbetering van de sociale condities, waarbij ons
inziens onderwijs en opleiding de belangrijkste factoren zijn. Pas als
deze achterstanden zijn weggewerkt, zijn de kansen gelijk en kan men
kiezen of men kunstenaar of bijvoorbeeld boekhouder wordt. In dat geval
is de kwaliteit van de geleverde inspanning het enige criterium. Maar
ook al berust het uitgangspunt van de tentoonstelling op een
misverstand, het resultaat is dat allerminst.'
Bij deze tentoonstelling verscheen een gelijknamige publicatie met een
inleidende tekst van de sociologe Ineke Gooskens onder de titel:
‘De valkuil van het minderhedenbeleid'.
- 09 Dec '93 - 18 Jan '94
- Toussaintkade 55, Den Haag