Een nieuwe wereld

17 juli t/m 23 augustus 2020
Locatie: Hogewal 1-9, Den Haag
Open: woensdag t/m zondag: 12-17 uur

Een presentatie n.a.v. de oproep "welke tentoonstelling of welk kunstwerk zou jij nu - in deze nieuwe wereld - opnieuw willen zien. En waarom?" Met reacties van Annechien Meier, Janice McNab, Richard Sluijs en Jorrit Paaijmans en werken van Marjolein van Haasteren, Lawrence Malstaf, Janice McNab en Richard Sluijs.

De afgelopen maanden waarin Covid-19 de wereld tot stilstand bracht, heeft Stroom Den Haag het contact met haar relaties op een andere manier onderhouden en door middel van een wekelijkse nieuwsbrief geïntensiveerd. In editie van 13 mei 2020 deed onze directeur Arno van Roosmalen in zijn wekelijkse column kort samengevat de volgende oproep:

"Wat zouden we gaan zien als we onze eerste schreden weer zetten in de vertrouwde omgeving van de ons bekende musea en presentatie-instellingen? Ik denk dat het heel bijzonder zou zijn om dezelfde tentoonstellingen weer te zien, die we niet zo lang geleden al hebben kunnen ervaren. Nu we doortrokken zijn van die uitermate ingrijpende geschiedenis van de laatste maanden, zullen ze een bijzondere relevantie en emotionele werking hebben. Hoe zouden we een kunstwerk dat we recent zagen, of een collectiestuk, nu begrijpen? Wat kan het ons leren over deze tijd? Over ons zelf." (...) Dat we gekende kunst omwille van de radicaal veranderde context anders, als nieuw begrijpen en betekenen, is het bewijs dat we inmiddels in een andere wereld leven, dan zoals we die denken te kennen. Ik ben ontzettend benieuwd welke tentoonstelling of welk kunstwerk jij nu - in deze nieuwe wereld - opnieuw zou willen zien. En waarom? Laat het me weten. Ik kan me voorstellen dat het een mooi begin kan zijn van een presentatie in onze tentoonstellingsruimte."
>> lees hier de volledige column

Deze oproep resulteerde in een aantal treffende reacties. De werken waarnaar zij refereren tonen wij nu in de Stroom tentoonstellingsruimte.

Annechien Meier:
The Storm van Marjolein van Haasteren
"Ik zou graag dit schilderij bij Stroom zien. Het is een mooi, angstaanjagend beeld en lijkt een tornado in een dreigende maar rustige omgeving. Ik vind het een actueel schilderij in de onzekere tijd waarin we ons nu wereldwijd bevinden. Het schilderij heeft in maart 2020 de jaarlijkse Jacob Hartog Prijs van Pulchri Studio gewonnen."
>> Lees verder naar beneden meer over het werk.

Janice McNab:
Multiple Chemical Sensitivity - The Isolation Paintings van Janice McNab
"De afgelopen weken heb ik een paar afbeeldingen op Instagram gepost, van een documentair schilderproject dat ik 20 jaar geleden heb gerealiseerd. In het Chemical Sensitivity Project keek ik naar de levensstijl van mensen die overdreven gevoelig waren geworden voor hedendaagse chemicaliën in hun omgeving en die 'opgesloten' moesten leven, afgezonderde levens die hen veilig gescheiden hielden van de geuren en dampen van het hedendaagse leven. Ik zou graag een manier willen vinden om dit werk opnieuw te laten zien, omdat de nauwe relatie met waar we nu allemaal mee te maken hebben een soort visuele vocabulaire kan bieden die ons helpt de huidige situatie te verwerken."
>> Lees verder naar beneden meer over dit werk en download het speciale eessay.

Jorrit Paaijmans:
SHRINK 01995 van Lawrence Malstaf
"Ik moest denken aan Lawrence Malstaf. Het beeld riep in 2010 (ik zag dit werk op het STRP festival in Eindhoven destijds) bij mij associaties op met het conserveren van het lichaam, zoiets als de cryonisten voor ogen hebben (alleen worden de lichamen van cryonisten, natuurlijk na hun overlijden geconserveerd). Maar vanuit de huidige tijd bezien, zie ik het als een extreem absurdistisch doorgevoerde manier om je te beschermen tegen de toxic buitenwereld. Dit werk van hem heeft in 2010 veel indruk op mij gemaakt en is met mijn huidige onderzoeksvragen weer een actuele referentie voor mij geworden."
>> Lees verder naar beneden meer over dit werk.

RichLab Art+Design Projects
Complete Lexicon of Crisis Related  Suicides - 2008-2013 / Volume 1 van Richard Sluijs

Uit de vorige crisis kwam mijn Complete Lexicon of Crisis Related  Suicides - 2008-2013 / Volume 1 voort, als waarschuwing (en aanklacht) voor het zelfmoordleed dat zich destijds wereldwijd voltrok. Met de bijbehorende installatie Wall of Shame in o.a. het Nederlands Uitvaart Museum Tot Zover in Amsterdam wisten we veel aandacht én fondsen te genereren voor 113-online, de zelfmoord-hulplijn. We zitten nu in een situatie die tot hetzelfde leed kan lijden.
www.richlab.nl

MEER OVER DE GEKOZEN WERKEN

Marjolein van Haasteren, The Storm
The Storm is het eerste werk uit een grotere serie over water (Project Something in the Water). Een storm heeft drie stiltes: Vlak voor de storm, na de storm, en in het oog van de storm. Een storm betekent ook spanning, en dreiging. Ik wilde de klimaatverandering, met al haar eventuele gevolgen, het veranderende politieke beeld van Europa en alle onrust die daarmee gepaard gaat, vangen in een beeld. Vlak daarna deed Covid-19 zijn intrede.
Juryrapport Jacob Hartog Prijs:
De jury noemt het werk een hedendaags schilderij dat van heinde en verre goed werkt. Het straalt vakmanschap uit door een energieke penseelstreek en overtuigend kleurgebruik. Het creëert een digitale suggestie door de vervreemdende effecten die te zien zijn in de waterpartij. Verder noemde de jury termen als "fascinerende abstracte kracht", "energiek" "hedendaags" en de getoonde storm verwijst naar actuele en mondiale thema's.
www.mvanhaasteren.nl

Janice McNab, Multiple Chemical Sensitivity - The Isolation Paintings
De individuele titels van de vier getoonde schilderijen:
Bettina, London, oil on board, 1999
Anne's Kitchen, Dagenham, oil on board, 2000
Fabienne has not been outdoors since 1981, oil on board, 2000
Jacqueline's Room, Glasgow, oil on board, 2000
www.janicemcnab.com
>> Download essay over Janice McNab door Moira Jeffry (in Nederlands)
>> Download essay on Janice McNab by Moira Jeffry (in English)

Lawrence Malstaf, SHRINK 01995
Twee grote, doorzichtige plastic vellen en een apparaat dat de lucht er geleidelijk uit zuigt, verlaten het lichaam (in dit geval de kunstenaar zelf) vacuüm verpakt en verticaal opgehangen. Door de transparante buis tussen de twee oppervlakken kan de persoon in de installatie de luchtstroom regelen. Als gevolg van de toenemende druk tussen de plastic vellen, bevriest het oppervlak van het verpakte lichaam geleidelijk in meerdere microvouwen. Gedurende de performance beweegt de persoon binnenin langzaam en verandert van positie, die varieert van een bijna embryonale positie tot een die lijkt op een gekruisigd lichaam.
Noot van de kunstenaar: "Dit zijn enkele oude beelden van de 'Shrink'-performance kort nadat ik hem in 1995 had ontworpen. Aangezien het project veel nieuwe belangstelling kreeg in Corona-tijden, wil ik wat extra informatie delen: Ja, de performer(s) kunnen ademen, er is eigenlijk een sterke luchtstroom in het plastic. Ik ontwierp het in 1995 en presenteerde het sindsdien in vele musea en op kunstfestivals, ook tijdens een modeshow van Iris Van Herpen en eerder in een project van Kirsten Delholm."
Het werk van Lawrence Malstaf (1972, Brugge, België) situeert zich op de grens van het visuele en het theatrale. Hij ontwikkelt installatie- en performancekunst met een sterke focus op beweging, toeval, orde en chaos en meeslepende zintuiglijke ruimtes voor individuele bezoekers. Hij creëert ook grotere mobiele omgevingen die te maken hebben met ruimte en oriëntatie, waarbij hij de bezoeker vaak als co-actor gebruikt. Zijn projecten betreffen natuurkunde en technologie als vertrekpunt of inspiratie en als middel om installaties te activeren.
Lawrence Malstaf heeft verschillende internationale prijzen ontvangen op het gebied van kunst en nieuwe technologie. Hij staat ook bekend als een innovatieve scenograaf in de dans- en theaterwereld.
Met dank aan de kunstenaar en Tallieu Art Office.
http://lawrencemalstaf.com
https://www.artoffice.be

Janice McNab, 'Fabienne has not been outdoors since 1981', 2000
foto: Stroom Den Haag, courtesy the artist
Lawrence Malstaf, 'SHRINK'
foto: courtesy the artist
Marjolein van Haasteren, 'The Storm'
foto: courtesy the artist
Overzicht Stroom (RichLab Art+Design Projects, 'Complete Lexicon of Crisis Related Suicides')
foto: Myung Feyen, courtesy Stroom Den Haag
Janice McNab, 'Bettina', 1999
foto: Myung Feyen, courtesy Stroom Den Haag
Overzicht Stroom
foto: Myung Feyen, courtesy Stroom Den Haag
Overzicht Stroom
foto: Myung Feyen, courtesy Stroom Den Haag
Overzicht Stroom
foto: Myung Feyen, courtesy Stroom Den Haag
Janice McNab, 'Anne's Kitchen, Dagenham', 2000
foto: courtesy the artist
Lawrence Malstaf, 'SHRINK'
foto: Myung Feyen, courtesy Stroom Den Haag
RichLab Art+Design Projects, 'Complete Lexicon of Crisis Related Suicides - 2008-2013 / Volume 1'
foto: courtesy the artist