De Spektakelmaatschappij
De Spektakelmaatschappij

Guy Debord

Auteur(s)
Guy Debord
Uitgever
Amsterdam : De Dolle Hond, 2001
Omvang
145 p., 20 cm.

De basistekst van het Situationisme. Oorspronkelijke titel 'La Societé du Spectacle' (1967). La Société du spectacle bevat een totaal-theorie. De media vormen slechts de `oppervlakkige manifestatie' van die spektakelmaatschappij, meende Debord. Wat hem voor ogen stond, was een actualisering van het begrip `vervreemding' zoals Marx dat in zijn vroege werk had geformuleerd: het besef van machteloosheid en isolatie, dat arbeiders onvermijdelijk treft in een markteconomie, waarin mensen verworden tot handelswaar en worden geregeerd door de dingen. Inmiddels heeft die vervreemding de vorm aangenomen van het spektakel. `Alles wat ooit direct werd beleefd is niet meer dan representatie geworden', aldus Debord in de eerste zin van La Société du spectacle.


Trefwoorden
public space , walking , counter culture , city , capitalism
Locatie in de bibliotheek
Kast 32 - 2: Tegencultuur
Extra thema's
Walk / stroll / explore / hang out
Opmerkingen