Over de beeldvorming van kunst uit Afrika in de twintigste eeuw
tekst Phillip Van den Bossche, Koenraad Dedobbeleer
- Auteur(s)
- Phillip Van den Bossche, Koenraad Dedobbeleer
- Uitgever
- Oostende : Mu.Zee, 2015
- Omvang
- 2 delen: 26 ; 36 p., 28 cm.
Publicatie bij de gelijknamige tentoonstelling in Mu.ZeeOostende ( 04/07/2015 - 03/01/2016). 'Europese Spoken' onderzoekt de Westerse beeldvorming van kunst uit Afrika in de twintigste eeuw. Welke exotische en koloniale denkbeelden liggen aan de oorsprong van onze kijk op primitieve kunst, ‘art nègre’ en etnische kunst etc? Welke rol hebben zowel Europese als Afrikaanse kunstenaars, schrijvers en onderzoekers doorheen de vorige eeuw gespeeld? Is er een gedeeld erfgoed? Wat is er veranderd sinds schrijver-dichter Guillaume Apollinaire (1880-1918) in Sur les musées uit 1908 een pleidooi hield om in het Louvre plaats te maken voor ‘exotische meesterwerken’? Vandaag, honderd en zeven jaar later: welk beeld hebben we nu van Afrika en welke rol speelt het etnografisch museum daarin? Welke sporen van de koloniale antropologie en etnografie blijven tot op heden doorwerken? Deze vragen liggen aan de basis van Europese Spoken. Waarom maakte Mu.ZEE deze tentoonstelling en ging het de uitdaging aan om met de collectie van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika van Tervuren te werken? Een begin van antwoord ligt in de dialoog dat het museum met beeldend kunstenaar Sammy Baloji in de zomer van 2014 opstartte met de tentoonstelling Hunting & Collecting. Hij bracht kunstenaars en wetenschappers samen en combineerde historische documenten, economische gegevens en de kunstcollectie van Mu.ZEE. Deze aangereikte manier van denken vanuit een focus op documenten wil Europese Spoken nu verder zetten.
- Persoon als onderwerp
- Sammy Baloji
- Trefwoorden
- multiculturalism , (de)colonisation , art centers
- Geografische locatie
- België Oostende
- Locatie in de bibliotheek
- Kast 12 - 3: Kunstcentra diverse locaties
- Opmerkingen
op basis van keyword