Sonja Oudendijk

Onderstroom in de Bovenkamer

Datum: 4 oktober - 24 oktober 1991

Sonja Oudendijk (1958): ‘Met de tentoonstelling bij Stroom hcbk concentreer ik me meer op een sfeer dan op het realiseren van een werk. Ik gebruik hiervoor onder andere de geur van cederhout omdat die verwijst naar Marokko, Marrakesch. Ik laat twee tafels maken van dat hout. Op de ene tafel plaats ik mijn verzameling van de laatste drie jaar van alle dingen die ik mooi vind of in tweetallen gekocht heb. Op de andere leg ik mijn werk, dat de bezoeker kan openvouwen en bekijken. Verder projecteer ik mijzelf in een vage daglicht-projectie of als een schaduw op de muur om een bepaalde aanwezigheid te tonen.'

Daarnaast richtte ze de ruimte o.a. in met een kring van voetenbankjes en taboeretjes, een reeks van koperen hoedjes, of een Oosters tapijt waarin helicopters en tanks waren geweven.

Vouwblad met tekst van o.a. Hans Plomp en Garry Trudeau ‘Alles über die Weltordnung, Wie die guten und die Schlechten zu unterscheiden sind.'

Thema van deze reeks was de zogenaamde onderstroom van het kunstwerk. De kunstenaars werd gevraagd de achtergronden van zijn of haar werk vorm te geven of  te arrangeren. De presentaties  (gedurende drie weken) beoogden niet alleen een beeld te geven van de interesses, referentiekaders en voorbeelden van de kunstenaar, maar ook van diens manier van denken, zoeken, kiezen en rangschikken. Tegelijkertijd wilde deze reeks een bijdrage leveren aan de discussie over het presenteren van kunst, zowel wat betreft het concept als een in de ruimte vormgegeven en feitelijke ‘installatie'. Bij elke presentatie werd een avond georganiseerd waarop de kunstenaar een gesprek aanging met een door hem/haar genode gast. En verscheen er een vouwblad dat ieder geheel op eigen manier kon invullen.