Metahaven foto: Rob Kollaard
Since we last spoke about monuments
Datum: 14 september t/m 9 november 2008
Locatie: Hogewal 1-9
Opening: zaterdag 13 september, 17 uur
Inleidend gesprek: Azra Aksamija, Mihnea Mircan, Tom Nicholson, Gon Zifroni / Metahaven, 16 uur
Curator: Mihnea Mircan (RO)
Kunstenaars:
Azra Aksamija (AT), Matthew Buckingham (US), Sam Durant (US), Office KGDVS (B), Hans van Houwelingen (NL), Irwin (SLO), Alon Levin (NL), Metahaven (NL), Ciprian Muresan (RO), Tom Nicholson (AU), Jonas Staal & Vincent van Gerven Oei (NL), Mona Vatamanu & Florin Tudor (RO).
Ze worden aanbeden en vernield, het zijn gedeelde symbolen of collectieve Freudiaanse vergissingen, populistische instrumenten of wapens voor politiek verzet, opzettelijke vertekeningen van de geschiedenis of uitvoerige voorbeelden van onze vergeetachtigheid. ‘Since we last spoke about monuments' onderzoekt de constructie, destructie en reconstructie van monumenten en probeert zo betekenis te geven aan ons recente verleden en onze ideologische onrust. Monumentaliteit wordt bekeken in het licht van gecompliceerde historische gebeurtenissen en voortslepende conflicten, van verbeelding en onenigheid. Indirect wordt de vraag gesteld of de symbolen van politieke dynamiek, die stedelijke monumenten nu eenmaal zijn, zouden kunnen worden vervangen door nonuments (Gordon Matta-Clark) die gebaseerd zijn op nieuwe vormen van gemeenschappelijkheid en begrenzing.
Download hier de tentoonstellingsteksten geschreven door Mihnea Mircan en een aantal van de kunstenaars (pdf bestand)
Rondleidingen door Mihnea Mircan
zondag 14, 21 september en 5 oktober, 15 uur
zaterdag 8 november, 12 uur
Mihnea Mircan (RO) is de curator van de tentoonstelling Sublime Objects en de serie ingrepen getiteld Under Destruction in het Nationale Museum van Hedendaagse Kunst (MNAC) in Boekarest, Roemenië. Ook was hij de curator van Low-Budget Monuments, het Roemeense Paviljoen tijdens de 52ste Biënnale van Venetië (2007). Hij draagt regelmatig bij aan internationale publicaties en tot en met december 2008 is hij gastkunstenaar bij Kosmopolis Den Haag.
Sam Durant: Is destruction creative? A discussion of the Defaced Monuments project.
woensdag 1 oktober, 20 uur
In het oeuvre van de Amerikaanse kunstenaar Sam Durant vormt het monument een terugkerend motief. Voor deze tentoonstelling bij Stroom Den Haag toont hij voor het eerst materiaal uit het project 'Defaced Monuments'. Deze database bestaat uit een groeiend digitaal archief van standbeelden, sculpturen, gedenktekens, bakens en monumenten die al dan niet opzettelijk zijn veranderd, beschadigd of vernietigd als politiek statement of tijdens een politiek protest. In zijn lezing gaat Sam Durant uitvoerig in op 'Defaced Monuments', en zal hij zijn visie ten aanzien van de (on)mogelijkheid van het hedendaags monument geven.
Defaced Monuments
In het spel van de geschiedenis markeren monumenten de scheiding tussen winnaars en verliezers, alsook de tijdelijke aard en de voorlopige configuratie van die geschiedenis. Uit de botsing tussen zelfrepresentaties en politieke claims komt een grote hoeveelheid verminkte lichamen en ontsierde voetstukken voort, van monumenten die onthoofd zijn, omvergeworpen, opgeblazen, machteloos, gebarend in de richting van een onduidelijke toekomst. De database verzamelt het historische bewijs van de wederzijdse agressie tussen ideologische meerderheden en groepen die weggelaten zijn uit de versie van de geschiedenis zoals die wordt beleden door monumenten. 'Defaced Monuments' produceert een wereldwijde tabel van pogingen om de heersende orde der dingen te veranderen.
De tentoonstelling Since we last spoke about monuments maakt deel uit van nu monument, een thematisch programma dat de (on)mogelijkheid van een hedendaags monument onderzoekt, evenals de betekenis van kunst hierin. Kan kunst werkelijk betekenis geven aan ‘openbaarheid' in een fluïde en gefragmenteerde samenleving?
Met dank aan: Mondriaan Stichting, Amerikaanse Ambassade Den Haag. Partner: Kosmopolis Den Haag
Stroom heeft het werk Against Irony van Jonas Staal & Vincent van Gerven Oei in langdurige bruikleen genomen.
Beelden, #9, 2008
Kunstbeeld, # 11, november 2008
Metropolis M, #5, oktober-november 2008
NRC Handelsblad, 7 oktober 2008
Volkskrant, 1 oktober 2008
Haags Nieuwsblad, 12 september 2008
UIT Den Haag, september 2008