Peperbus-campagne
13 peperbussen in Den Haag Zuid WestDatum: 1 oktober - 31 december 1995
Locatie: winkelcentrum De Dreef, Den Haag
Naar aanleiding van de herinrichting van het voormalig winkelcentrum De Dreef in Den Haag Zuidwest, had beeldend kunstenaar Adriaan Nette regelmatig contact met de bewoners. Onder meer kwam naar voren dat de huidige staat van de 'peperbussen' (de cylindervormige reclamezuilen) typerend was voor de achteruitgang van de buurt. Ze werden niet of nauwelijks meer gebruikt voor actuele reclame. Nette stelde voor er kunstenaars bij te betrekken. Voor de laatste maanden in 1995 ontwierp hij de eerste serie affiches voor de 13 peperbussen. Uit de reacties op een oproep in BK Informatie werden drie kunstenaars gekozen die in 1996 achtereenvolgens hun voorstellen uitgevoerd zagen.
Gerealiseerde voorstellen
Adriaan Nette
Een fictief product Xemborita
Aangezien Adriaan Nette met het idee kwam om kunstenaars bij de peperbussen in Den Haag Zuidwest te betrekken, beet hij de spits af in september 1995. Hij begon met zwart-wit affiches waarop frontaal een portret van een jongen of meisje uit de buurt met aan de rand een reeks kleinere familiefoto's. Onderaan stond grootgedrukt het woord Xemborita. Een raadsel. In een schoolproject op het Thomas More College werd de mogelijke betekenis geanalyseerd.
Rob Blok
Behang uit de jaren zestig en zeventig
Opgegroeid in de wijk Zuidwest, wilde Rob Blok de binnenwereld van de gesloten huizenblokken naar buiten brengen. Hij beplakte alle zuilen met het behang uit de jaren dat de wijken werden gebouwd, de jaren zestig en zeventig. Zodoende kreeg elke zuil een ander bloemetje, een wild dessin of geometrisch patroon. Deze fikse opknapbeurt accentueerde de monumentale vorm van de peperbussen en hun strategische plaatsing.
Eddy Marwel-Said
Foto's van de bewoners van de wijk
Voor elke peperbus maakte Marwel-Said een afzonderlijke foto-collage (zw/w) waarvoor hij in het gebied rond de zuil de bewoners van de wijk fotografeerde: winkeliers, spelende kinderen en opmerkelijke situaties op straat. Voor hem betekent het ‘een eerbetoon aan gewone mensen in een gewone Haagse wijk.'
Barney de Krijger
Ogen en teksten over kijken
Barney de Krijger beplakte de zuilen met uitvergrote foto's van ogen, 3 banen met ogen in de kleuren rood, geel en blauw. Daaronder technische informatie in een tekst afkomstig uit een gebruiksaanwijzing bij een belichtingsmeter uit het begin van deze eeuw: ‘Donker: zeer donkere voorwerpen en groote hoofden; Wolk: gletscher en sneeuw, zee en meer, zonder schepen; Duinen: duinen, strand met badscene, vijver en rivier'.