Het Zevende Museum, Philip Akkerman, foto: Stroom Den Haag
Het Zevende Museum
Datum: 30 november 1993 - 30 november 1994
Locatie: diverse locaties rond de Hofvijver, Den Haag
Een denkbeeldig museum, tijdelijk van aard, zonder eigen gebouw of collectie, presenteerde op verschillende plaatsen en tijdstippen in de Hofvijvermusea en het gebied rond de Hofvijver, werken van hedendaagse kunst in telkens andere gedaante. Uitgangspunt was het begrip openbaarheid te onderzoeken in relatie tot: de museumcollectie, het museum als instituut en het openbare gebied rond de musea. Voor de samenstelling waren de werkgroepleden Waling Boers en Jan Gehlen verantwoordelijk.
Projecten van:
Philip Akkerman
Zelfportretten tussen de oude meesters
Mauritshuis/Museum Bredius/Galerij Prins Willem V
Akkerman schildert uitsluitend zelfportretten en daarin onderzoekt hij niet alleen de expressieve en formele mogelijkheden van het zelfportret, maar ook de technische en stilistische aspecten van het schilderen. Voor hem is de traditie van de westerse schilderkunst zowel voedingsbodem als referentiekader. Drie van zijn zelfportretten maakten tijdelijk deel uit van de vaste collecties van drie historische musea rond de Hofvijver en hingen op zaal temidden van de oude meesters.
Erzsébeth Baerveldt
Bruikleen portret Erzsébet Bathory uit Nationaal Museum Budapest (1994) en het door Baerveldt gereconstrueerde historische kostuum
Haags Historisch Museum, Gevangenpoort
Haar fascinatie voor de historische figuur, de Hongaarse gravin Erzsébet Bathory, heeft geleid tot een vereenzelviging, waardoor zij de beweegredenen van Bathory's handelen probeert te leren kennen. De intensiteit waarmee Baerveldt zich het onvolledige beeld dat de geschiedenis van de gravin heeft overgelaten, toeëigent, appelleert aan de verbeelding.
Marcel van Eeden
40 gemanipuleerde foto's afkomstig uit de topografische atlas van het Gemeentearchief
Haags Historisch Museum
Door Haagse foto's uit de periode van zijn ouders, tussen 1930 en 1965, licht te bewerken, opnieuw te fotograferen en zo tot een nieuwe realiteit te maken, haalt hij de beelden van een paar decennia vóór zijn geboorte naar zich toe, in de hoop vat op de tijd te krijgen
Renée Green
Na de Tienduizend Dingen
Catalogus Haagse bevindingen, collectie Green
In haar catalogus inventariseert Green het stedelijk gebied van Den Haag met de blik van een relatieve buitenstaander. Zij is daarbij vooral geïnteresseerd in de wonderlijke mengeling van uiteenlopende leef- en cultuurstijlen.
Klaas Kloosterboer
Installatie gedurende één dag in de Gouden Zaal van het Mauritshuis
Onbeschilderd geprepareerd schilderslinnen ruim uitgerold over een grote schragentafel en dat in de meest representatieve zaal van het Mauritshuis, betekent een kritische uitspraak van een kunstenaar over het instituut museum. De openheid en onvoorspelbaarheid van elke nieuwe schildershandeling vindt tegenover zich de stilte van de ongenaakbare esthetiek van het museum.
Rob van Koningsbruggen
Eigen werk naast 17de-eeuwse landschappen
Museum Bredius
Sinds zijn jeugd is Van Koningsbruggen op de hoogte van de 17de-eeuwse landschapschilders in de Haagse collecties. Uit de verzameling van Museum Bredius koos hij schilderijen en tekeningen van Nauwincx, Segers, Dubus, Van Goyen, Van Wieringen, Molijn, Bloemaert en Van Ruisdael en presenteerde ze in directe samenhang met zijn eigen abstracte werk. Een confrontatie die zich vooral toespitste op het punt van waarneming en kleurgebruik.
Renée Kool
Kasttheater met poppenkastvoorstellingen
Lange Vijverberg
Kool installeerde een Kasttheater met poppenkastvoorstellingen. Op haar uitnodiging becommentarieerden meerdere tekstschrijvers via Jan Klaassen en Katrijn uiteenlopende facetten van de Haagse samenleving. Tevens onderzocht Kool met haar Kasttheater de kunst zelf als medium om positie te kiezen en uitspraken te doen.
Met teksten van Rob de Graaf, Ingrid Kuijpers & David Eeles, K. Michel, Karel Eijkman, Bilwet, Don Duyns, Stéphane Calais, Wim Kerkhove, Gerardjan Rijnders en Renée Kool.
Aernout Mik
Een openbaar toegankelijke met roze rubber beklede bouwkeet, voorzien van een sanitaire installatie
Lange Voorhout
In de keurige historische omgeving van het Lange Voorhout zette Mik een vrij toegankelijke bouwkeet neer. Het interieur was bekleed met een laag huidkleurig rubber, waarvan ook een bak was gemaakt die vol lag met kapot serviesgoed. Verder stonden er drie roze, functionerende toiletpotten, waarvan door elke bezoeker gebruik kon worden gemaakt.
Liza Post
Z.t. (6 fotowerken op 5 locaties)
Mauritshuis, Haags Historisch Museum, Museum Bredius, Gevangenpoort, Galerij Prins Willem V
Daar waar zich in de musea het overgangsgebied van buiten naar binnen bevindt, installeerde Post haar fotowerken. Beelden van handelingen en situaties waarvan de vervreemdende nadrukkelijkheid tot in detail is geënsceneerd, worden vrijgegeven aan de omgeving.
Joke Robaard
Zeven verschillende folders (nrs 15 t/m 21 met het Hofvijvergebied als onderwerp)
Robaard ontwierp een serie folders met de Hofvijver als onderwerp, compleet met fotografie, tekst en colofon. Ze werden gepubliceerd in verschillende tijdschriften, waardoor een wisselwerking ontstond tussen de wereld van de kunst en die van politiek, film, planologie en natuurbeheer.
Georgina Starr
The Nine Collections of the Seventh Museum
CD-rom met touchscreen, video's, tekstboekjes, installatie in Café Schlemmer; op een paar plekken in Amsterdam en Den Haag waren de affiches geplakt.
Binnen Het Zevende Museum creëerde zij haar eigen imaginaire museum, waarin ze haar 9 collecties, gebaseerd op haar gemoedstoestanden tijdens de twee weken in een Haags pension, publiek maakte. De installatie die ze in dit verband ensceneerde was geïnspireerd op het schilderij ‘Apelles schildert Campaspe' van Willem van Haecht dat in het Mauritshuis hangt.
Roy Villevoye
Primaire kleuren, huidskleur, politieke kleuren
Billboard op Buitenhof
Geheel in de lijn van zijn eigen werk ontwierp Roy Villevoye een billboard met daarop in drie horizontale balken de kleuren van de politieke partijen, daaronder de drie primaire kleuren uit het drukkersvak en tot slot een reeks gefotografeerde ruggen van uiteenlopend gekleurde mensen. In het midden de tekst: ‘primaire kleuren, huidskleur, politieke kleuren'. Villevoye's billboard beheerste het Buitenhof gedurende de gehele verkiezingsperiode van het voorjaar van 1994.
Niet gerealiseerde plannen van Christiaan Bastiaans, Corrie Bezems, Andrea Fraser/Clegg & Guttmann en Marijke van Warmerdam.