De Campagne, Q.S. Serafijn
De Campagne
Een tiental kunstenaars van wie opvattingen over kunst in de openbare ruimte werden verwacht, werd door Stroom uitgenodigd een voorstel te doen voor een werk op een zelf gekozen locatie in Den Haag, waarbij vooraf zo min mogelijk beperkende voorwaarden werden opgelegd.
Periode: 1 september 1991 - 1 september 1993
Locatie: diverse locaties Den Haag
Een tiental kunstenaars van wie opvattingen over kunst in de openbare ruimte werden verwacht, werd door Stroom uitgenodigd een voorstel te doen voor een werk op een zelf gekozen locatie in Den Haag, waarbij vooraf zo min mogelijk beperkende voorwaarden werden opgelegd. Aan het slot van De Campagne (begin 1993), waarbij het initiatief grotendeels bij de deelnemende kunstenaars was gelegd, werd een tweedaags symposium gehouden met als onderwerp De rol van de opdrachtgever.
Projecten van:
Andrea Blum
Surveillance Stations (1992-1994)
Plein, Spuiplein, Piet Heinplein, Neherkade, Zuidhollandlaan
Op 5 plekken in de stad waar heden en verleden elkaar ontmoeten, werd een lichtblauw betonnen bankje geplaatst met een overhangende spiegel. Voor zich uit zag men de historische bebouwing, in de spiegel achter zich de confronterende recente tijd. Op de bank was men waarnemer en deelnemer.
Eric Colpaert
Cabana (1992)
Kerkhoflaan
Midden in de statige Archipelbuurt, vol reminiscenties aan Nederlands-Indië, de sfeer van Louis Couperus' romans ‘De Stille Kracht' en ‘Eline Vere', stond Colpaerts houten gebouwtje met een draaiende ventilator. Door de kieren werd een luchtstroom naar buiten geduwd met de bedoeling herinneringen aan vervlogen tijden op te roepen.
De omwonenden reageerden vol onbegrip.
Harmen de Hoop
Wachtkamer 34 NS (1992-1995)
Hollands Spoor perron 5/6
In de door de NS voor deze gelegenheid opgeknapte wachtkamer liet De Hoop in het linoleum een zwart lijnenpatroon aanbrengen, waardoor alle zitplaatsen aan elkaar werden gekoppeld en de wachtenden uitgenodigd onzichtbare drempels te overschrijden en een praatje te beginnen.
Philip van Isacker
Tafel met inscriptie ‘Bescherming-Leegte' (1991-1996)
Neherkade
Tegenover het reusachtige woningcomplex van Aldo Rossi, langs de drukke weg en aan het water stond een grote rechthoekige roestvrij stalen tafel met aan weerszijden op het tafelblad de woorden ‘Bescherming' en ‘Leegte'. Van Isacker: ‘De schoonheid ervan ligt niet bij het object, maar bij de gedachten die het oproept als ernaar wordt gekeken.'
John Knight
Kikkerbel (1992)
multiple/advertentiecampagne/bellentransport naar Cuba
Knight wilde geen statisch werk, maar actieve deelneming van het publiek. Vanwege de ooievaar in het Haagse stads-wapen stelde hij voor een fietsbel, in een oplage van duizenden te produceren, met het kwakend geluid van een kikker. Vervolgens regisseerde hij een reclamecampagne op stadsbussen en in fietsenstallingen met een oproep aan de Haagse burgers om hun Hollandse fietsbel bij Stroom in te wisselen, met de bedoeling ze naar Cuba te verschepen en via deze kunstroute het embargo te ontduiken.
Arno van der Mark
You never walk alone (1992-1993)
5 lichtblauw geschilderde billboards met in het midden een ring in reliëf
Zeesluisweg, Scheveningen
De billboards (4 bij 3 m), egaal lichtblauw van kleur met in het midden een cirkelvorm, stonden op regelmatige afstand van elkaar op de kade. Vele interpretaties waren mogelijk bij dit raadselachtige werk, dat zich zowel naar zijn omgeving voegde als er verstorend was.
Norbert Radermacher
Die Wasserwaage (1992)
Ontluchtingskoker parkeergarage Plein
Een waterpas gevat in een messing balk is gefreesd in de hardstenen beplating van de koker van een ontluchtingskoker van de parkeergarage op het Plein. Een waterpas die is vastgezet in de ideale, stabiele positie, gesitueerd midden in Den Haag, het hart van regering en residentie.
Q.S. Serafijn
Notes of a Super Non-Individual Watcher (1991-1992)
Per post
Toelichtende notities in een speciale envelop huis aan huis bezorgd bij de wijkbewoners waar de Campagne-kunstwerken werden geplaatst. Als een persoonlijke brief aan de lezer, gedrukt op elegant papier, geen kunsthistorische verklarende teksten, maar ‘aantekeningen' die een beschouwing of veronderstelling formuleren, of aan de haal gaan met het onderwerp.
Raoul Teulings
Monade/Nomade (1992-1993)
Van der Vennestraat
Twee woorden samengesteld uit dezelfde letters in neon, staan respectievelijk voor kennis en dwaling en overspannen daarmee in overdrachtelijke zin veel aspecten van de samenleving. Aangebracht op twee niet in één blik tegelijk waar te nemen huizenblokken, deden ze zich voor als licht-reclames in de stad.
Niet gerealiseerde plannen van Toine Horvers, Joep van Lieshout/ Klaar van der Lippe, Hermann Pitz, Egied Simons en Harry Vandevliet.