Bocht van Guinee


Datum: 30 november 1991 - 30 november 1994
Locatie: diverse locaties in Den Haag

Een tiental Haagse kunstenaars werd een voorstel voor kunst in de openbare ruimte gevraagd, van wie werd verwacht dat zij zich zouden kunnen laten inspireren door Den Haag als een verzameling van betekenisvolle plekken waaraan individuele of collectieve geschiedenissen, gebeurtenissen of gevoelens zijn verbonden. Ter voorbereiding werd met alle deelnemers en externe deskundigen een aantal ronde-tafelgesprekken georganiseerd. Het werkgroeplid Jean van Wijk begeleidde dit project.

Met voorstellen van:

Dirk de Herder en Adriaan Nette - 63 x halte ‘Vergezicht’ (1993)
Bij 63 haltes van lijn 3 en 9 zijn rechthoekige borden in een roodwit geblokte brede lijst opgehangen. Binnen dat kader bevindt zich in de bovenste helft een foto van een historisch (verloren gegaan) Haags stadsbeeld uit het archief van Dirk de Herder. In de onderste helft zit een doorzichtige glasplaat met daarin gezandstraald het woord ‘Vergezicht' in 63 verschillende talen, van Fries tot Chinees.

Leontine Lieffering - Hekwerk als Geheugensteun (1993)
In een hek met een koepelvormige bovenkant verwerkte Lieffering in het stalen frame klassieke bouwkundige elementen. Op de daarin gevatte glasplaten zijn foto's gezeefdrukt met archetypische beelden uit de stad, bedoeld om bij de bezoekers ieders persoonlijke geheugen te activeren. Zij liet zich inspireren door de kunst van het herinneren zoals die in klassieke tijden bestond, waarbij het geheugen als een huis met karakteristieke kamers werd voorgesteld.

Arnold Mosselman - Souvenirs van de Geilheid (1993)
Overgoten met veel vla en yoghurt liet Mosselman zich in groteske erotische poses fotograferen. Vervolgens werden hiervan 75 verschillende porseleinen foto's op briefkaartformaat gemaakt en opgehangen in de struiken van het Scheveningse Bos, waar de homo's elkaar ontmoeten. Met zijn oorspronkelijke bedoeling om ze als souvenirs mee te laten nemen, kwam de kunstenaar steeds meer in conflict.

Maria Neefjes - Het spoor terug van de Kolenroute (1993)

De route die de steenkolenschepen tot 1967 van de Laakhaven naar de GEB-centrale door Den Haag volgden, werd op 15 plaatsen door Maria Neefjes gemarkeerd. Aan de kade hing zij borden van emaille met de handge-schreven scheepsnamen, de routenummers en bij de bruggen een archieffoto.

Ossip - Archeologie van het Dagelijks Leven (1993-95)
In de hal van het voormalige Haagse stadhuis, waar zich het bevolkingsregister en de burgerlijke stand bevonden, had Ossip zijn vitrinekastjes geïnstalleerd. Stillevens die hij had samengesteld met oude versleten voorwerpen afkomstig uit de huishoudens van generaties Hagenaars.

Margit Rijnaard - Individuele Stadsplattegronden (1993-1995)
Op 5 plekken in Den Haag waaraan ze persoonlijke herinneringen heeft, plaatste Rijnaard een door haar samengestelde stadsplattegrond. Tussen 2 glasplaten klemde ze een rasterachtige tekening van haar hand in combinatie met een luchtfoto van Den Haag waarop het respectievelijke ‘herinneringsgebied' enigszins diffuus was gemaakt.

Marjan Schoenmakers - Onder de bomen (1993)
Met een advertentie in de Haagse wijkkranten, riep Schoenmakers Hagenaars op die ‘iets' met bomen hebben of er veel van weten. Met hen voerde ze gesprekken. Doel was: zitten en praten onder een boom. Ze ontwierp een ‘boomspiegel' om de bomen in de kruin te kijken en stelde een boek samen gebaseerd op deze ervaringen.
 
Marcel Zalme - Familiekroniek in Lichtbeelden (1995)
Marcel Zalme heeft zijn familiegeschiedenis vanaf 1763 in Den Haag nagetrokken en tot onderwerp gemaakt van een route door de binnenstad. Op 7 locaties die met de familiekroniek verband hielden, plaatste hij een lantaarnpaal waarop hij toverachtige kappen construeerde met tekeningen en teksten over telkens een andere episode. Een ronddraaiend geperforeerd scherm binnen in de kap zorgde ervoor dat het water glinsterde en het vuur opvlamde.

Niet gerealiseerde plannen van Rien Monshouwer en Loek Nieuw.