Evergreen

Kunst/natuur/stad

Als afsluiting van het Haagse Beek project presenteerde Stroom een documentaire presentatie rond het thema kunst/natuur/stad. In de tentoonstellingsruimte aan het Spui werden op video de werken van Krijn Giezen en de Schotse kunstenaar Ian Hamilton Finlay getoond. Krijn Giezen markeerde het begin en Ian Hamilton Finlay het eind van de Haagse Beek.

Een kunstenaar als Krijn Giezen heeft een pioniersrol vervuld in Nederland met zijn radicale concepten voor natuur en ecologie. In de loop der jaren hebben veel meer kunstenaars zich toegelegd op het ontwikkelen van onconventionele strategieën voor de openbare ruimte, waarbij ook de natuur wordt betrokken. Enkele tientallen kunstenaars zijn door Stroom uitgenodigd om in de tentoonstellingsruimte aan het Spui hun documentatiemappen te presenteren. Tevens is er een leestafel ingericht met actuele literatuur rond dit thema en is de videoregistratie te zien van de studiedag die op 16 mei 2000 in Stroom werd gehouden, met de lezingen van o.a. Helen Mayer Harrison en Newton Harrison; landschapsarchitect Michiel den Ruyter en theoretisch stedenbouwkundige Jan de Graaf.

Zie ook de tentoonstelling De Haagse Beek Herzien en Haagse Beek, begin en einde.

Op 16 mei 2000 vond een studiedag plaats over het thema 'kunst/ natuur/ stad'.

Erik Odijk tekent installatie

Erik Odijk (Nijmegen, 1959) bracht in de tentoonstellingsruimte aan het Spui wandhoge tekeningen aan, die geïnspireerd zijn op de natuur. Het zijn tekeningen van parken en bossen met oeroude bomen die met houtskool en pastel direct op de muur worden aangebracht. De werken besloegen de complete oppervlakte van de wanden en zijn zo'n 60 meter lang en 3 meter hoog. Net zoals het oerbos torenen zij uit boven de menselijke maat en vullen het hele blikveld. De reusachtige werken van Erik Odijk confronteren de kijker met de intimiderende omvang van de natuur en met de fascinerende verhoudingen tussen leven en dood, orde en chaos. Het tekenen op locatie stelt andere eisen aan de kunstenaar dan werken in het atelier. De fysieke inspanning gedurende een aantal weken is voor Erik Odijk dan ook een essentieel onderdeel van het kunstwerk. Het publiek was welkom te komen kijken terwijl de kunstenaar aan het werk was.

begin van Haagse Beek
Erik Odijk tekent installatie