Mark Handforth

De Britse kunstenaar Mark Handforth (1969) ontleent zijn werk bij voorkeur aan objecten en elementen in de openbare ruimte, zoals lantaarnpalen, verkeersborden of neonverlichting. Soms hanteert hij deze als ‘readymade', in andere gevallen vervaardigt hij een exacte replica. Altijd is er sprake van een uitgekiende vervorming waardoor de waarneming op de proef gesteld wordt. Door de schijnbaar destructieve aard van de ingrepen vertonen Handforth's sculpturen een subversief karakter. Vormen zij de esthetische viering van de effecten van vandalisme, van ongebreidelde vercommercialisering, van verval, kortom: van de ‘Verelendung' van de openbare ruimte?

De interesse van Handforth richt zich op mislukkingen: de aantasting van het modernisme (zowel het kunsthistorisch fenomeen, als de feitelijke objecten), de vergankelijkheid van de utopie, uiteengevallen structuren, uitingen van goedbedoelde stedenbouw. Net zoals Robert Smithson in de jaren zestig met de taal van het Minimalisme ruïnes en afvalhopen in de Amerikaanse steden als kunstwerken beschreef, herkent Handforth sculptuur in de aangetaste elementen van de stedelijke omgeving.

Niet alleen in zijn verschijning refereert het werk van Mark Handforth aan de ‘minimal art', ook in zijn ‘taakstelling', namelijk dat het de kijker bewust maakt van het object én van de ruimtes waarin het staat en waarnaar het verwijst. Het sluit daarmee naadloos aan bij een kunstenaar als Carl Andre. De tentoonstelling van Mark Handforth vormt dan ook een vervolg op de afscheidstentoonstelling afgelopen januari van Lily van Ginneken, de vorige directeur van Stroom. Daarin toonde zij vroege werken van Carl Andre, die bestaan uit terloopse ordeningen van materialen die hij destijds op bouwplaatsen in Den Haag aantrof. Met eenvoudige middelen laat ook Handforth de buitenruimte in de tentoonstellingsruimte overlopen; en wordt de publieke ruimte, als fysiek en sociaal fenomeen, manifest.

Mark Handforth is geboren in Hong Kong, groeide op in Londen en woont in Miami. Hij studeerde aan de Slade School of Fine Art in Londen en de Staatliche Hochschule für Bildende Kunste/Städelschule in Frankfurt.

Deze tentoonstelling, met twee grote nieuwe werken, is de eerste van Mark Handforth in Nederland. In Europa had hij eerder solopresentaties bij The Modern Institute (Glasgow), Le Consortium (Dijon) en Kunsthaus Zürich.

courtesy: Gavin Brown's enterprise, New York

Mark Handforth, "Dark Star", 2005, courtesy Gavin Brown's enterprise, New York
foto: Rob Kollaard, courtesy Stroom Den Haag
Mark Handforth, "Dark Star", 2005, courtesy Gavin Brown's enterprise, New York
foto: Rob Kollaard, courtesy Stroom Den Haag
Mark Handforth, "Dark Star", 2005, courtesy Gavin Brown's enterprise, New York
foto: Rob Kollaard, courtesy Stroom Den Haag
Mark Handforth, "Green", 2005, courtesy Gavin Brown's enterprise, New York
foto: Rob Kollaard, courtesy Stroom Den Haag
Mark Handforth, "Green", 2005, courtesy Gavin Brown's enterprise, New York
foto: Rob Kollaard, courtesy Stroom Den Haag
Mark Handforth "Red Phone", 2005, courtesy Gavin Brown's enterprise, New York
foto: Rob Kollaard, courtesy Stroom Den Haag
Mark Handforth "Red Phone", 2005, courtesy Gavin Brown's enterprise, New York
foto: Rob Kollaard, courtesy Stroom Den Haag