The Knight’s Move: Bradley L. Garrett

Woensdag 11 oktober 2017, 20:00-22:00 uur
Locatie: Stroom, Hogewal 1-9, Den Haag
Voertaal: Engels

Moderator: Patrick van der Hijden (Angl)
Reserveren: reserveren@stroom.nl
Entree: € 5,- (te betalen aan de deur)

Dit najaar heeft The Knight's Move een tweeluik op het programma staan: ‘de fysieke stad' met Bradley L. Garrett, en ‘de digitale stad' met Mireille Hildebrandt.

Vanavond zal Bradley L. Garrett praten over de opkomst van pseudo-publieke ruimtes, ofwel POPS (privately owned public spaces). Garrett laat het belang zien van publieke ruimte als de plek waar gelijkheid gewaarborgd hoort te worden, met name omdat het gemeenschappelijk domein is en geen privé bezit hoort te zijn. De uitdaging is dan ook om te duiden waar de ‘publieke stad' ophoudt zodra het lokale steeds vaker moet wijken voor het globale. Wat betekenen toegangspoortjes op voorheen publiek toegankelijke stations, of is een openbaar plein nog wel publieke ruimte als het eigendom is van een multinational? Lees meer onderaan deze pagina.
www.bradleygarrett.com

Deel 2 op vrijdag 24 november 2017
Mireille Hildebrandt de digitale ruimte binnen de stad. >> lees meer

The Knight's Move
The Knight's Move is een lezingenserie met eminente internationale sprekers die uitblinken in hun ongebruikelijke, verlichtende en inspirerende visies op de stad, verstedelijking, het publieke domein en gemeenschap. Net als de paardensprong een atypische of ongewone beweging op het schaakbord is, beweegt The Knight's Move zich op dezelfde manier door alle disciplines om zo stedelijkheid te blijven bevragen. De uitdagende lezingen worden gevolgd door een dialoog met het aanwezige publiek, onder leiding van Patrick van der Hijden (Angl).

De huidige reeks van The Knight's Move wordt georganiseerd in samenwerking met LAPS Amsterdam en wordt mede mogelijk gemaakt door het Haagse Bluf Fonds (via Prins Bernard Cultuurfonds) en de gemeente Den Haag.

Overzicht The Knight's Move 2009-heden

Text by Bradley L. Garrett
"Public space is more than the space between buildings, it is also the space where we rest and relax, the space where we meet friends and family, and the space where we are assured - whoever we might be - that we have a place. Cities are filled with buildings that will deny you entry or cheerfully charge you for the privilege, but public spaces are where we should all feel welcome, regardless of our income, differences or desires. Public spaces are vital sanctuaries of equality precisely because no one can own them: they are held in common.

Yet, in the past few decades, many existing public spaces have been sold to corporations - turned into pseudo-public spaces often euphemistically described as ‘POPS' - Privately Owned Public Space. Despite the promising sheen of ‘regeneration' - often heralded by pop-up shops, hipster cafes and a budding arts scene - when the construction dust settles too often public spaces once maintained by civil bodies have been quietly passed into the hands of corporations. In these new ‘public realms', our rights are severely curtailed by corporate land management policies and monitored by the swivelling eyes of dome cameras tracking our every transgression. Photography is banned. Loitering is banned. Protest is banned. The public realm becomes space fit only for consumption; all other activities are rendered subversive, deviant, out-of-control.

The challenge then for this Knight's Move is to define the limits of the ‘public city' when the local seems to be continuing to give way to the global. This question seems even more pertinent in a city like The Hague, the political and geographic heart of Europe."

The Knight’s Move: Bradley L. Garrett
foto: design: Lennarts en de Bruijn
Bradley L. Garrett, Forth Rail Bridge, Edinburgh, Scotland
foto: Bradley L. Garrett