Ondertussen: Richard Brouwer

12 december 2010 t/m 6 februari 2011
Locatie: Hogewal 1-9

"Queequeg was a native of Kokovoko, an island far away to the West and South. It is not down in any map; true places never are."

"Aldus Herman Melville in Moby Dick. Melville duidt het eiland niet alleen als een reële geografische, maar in zekere zin ook als een idyllische plek; 'A True Place'. Omdat er in het boek ook veelvuldig over andere oorden zoals Nantucket, Lima, en Manhattan wordt geschreven, wordt Kokovoko, hoewel imaginair, een geloofwaardige realiteit en daarmee een eiland waar je echt naar toe zou kunnen. Het is alsof Melville met een dergelijke beschrijving het 'imaginaire' lijkt te verkiezen boven de 'werkelijkheid'.

Phoenix, AZ

In de vrije definitie van de True Place à la Melville komt een stad als Phoenix niet direct in aanmerking voor een hoge notering. Het begrip is echter altijd onderhevig aan verandering en wordt in deze tijd vaak ingevuld door bijvoorbeeld het idee van een gezellige historische stad met winkels en horeca of een azuurblauwe zee met palmen op de achtergrond. Phoenix kan echter in de meer letterlijke betekenis van het woord als een true place bekeken worden. De schaal is op een prettige manier intimiderend en Romantische Sehnsucht lijkt er eenvoudigweg niet te bestaan. Enkele van de voorsteden staan zelfs in de Forbes lijst van America's 10 Most Boring Cities. Voor de toevallige bezoeker is er vrijwel 'niets' te doen (wat misschien ook wel gold voor Kokovoko). En dat is tevens het fascinerende van dergelijke plekken; wanneer wordt iets dat fictief is 'true' en wanneer het werkelijke 'fictief'. Phoenix staat weliswaar niet op sommige kaarten, maar als je goed om je heen kijkt, de monotonie verfijnt en de verschillende gelaagdheden ervaart, dan kan dit gebied met elke True Place concurreren, meer dan in eerste instantie lijkt.
[Richard Brouwer, 2010]

De geselecteerde foto's zijn alinea's uit hoofdstukken uit een grotere "photo-novella" (2009-2010).
Meer informatie op: www.richardbrouwer.com

Voor dit project ontving Richard Brouwer een PRO-Onderzoekssubsidie.

Ondertussen
Ondertussen vormt zowel fysiek als programmatisch een schakel tussen het kunstbeleid en het kunstenaarsbeleid van Stroom. De ruimte en het programma dat hier plaatsvindt noemen we Ondertussen. Ondertussen toont op reguliere basis presentaties naar aanleiding van subsidieverzoeken die zijn ingediend in het kader van de PRO- en SPOT-subsidieregeling van Stroom. De presentaties zijn bedoeld om de ideeënrijkdom in de aanvragen en de diversiteit van het subsidiestelsel te tonen. Het kan gaan om een (tussentijdse) rapportage van een onderzoek of project, een studiereis of bijvoorbeeld een netwerkpresentatie. De inrichting is in handen van de aanvrager.

Archief Ondertussen presentaties

Richard Brouwer, The Westward Ho, 2010
foto: Richard Brouwer
Richard Brouwer, Locked Up, 2010
foto: Richard Brouwer
Richard Brouwer, Central Avenue, 2010
foto: Richard Brouwer
Richard Brouwer, The Last Day of Madison, 2010
foto: Richard Brouwer