Pierre van Soest: monumentaal kunstwerk gered
tijdelijk: De Binckhorst in Den Haag
Monumentaal kunstwerk Pierre van Soest gered met verhuizing van Amsterdam naar Den Haag from Stroom Den Haag on Vimeo.
Transport: eind mei 2019
Herbestemming in De Binckhorst: circa 2022
Bemiddeling en advies: Stroom Den Haag
Herbestemming in De Binckhorst: circa 2022
Bemiddeling en advies: Stroom Den Haag
Op 31 mei 2019 kreeg een monumentaal kunstwerk uit 1965 van Pierre
van Soest een nieuw thuis in Den Haag. Het unieke betonreliëf maakte
vroeger deel uit van Jeugdgebouw De Albatros in Amsterdam-Noord,
dat in 2001 werd gesloopt. Na bijna 20 jaar zorgvuldige bewaring is het
gelukt om het werk - een voorbeeld van een zeer geslaagde samenwerking
tussen een beeldend kunstenaar en een architect - een passende
herbestemming te geven. In mei is het op spectaculaire wijze over het
water worden vervoerd van een terrein bij de NDSM werf in Amsterdam naar
de Binckhorst in Den Haag. Daar krijgt het straks een nieuw en openbaar
bestaan als deel van het Van Klingeren Paviljoen (voorheen Jeugdherberg
Ockenburgh), net als De Albatros een ontwerp van architect Frank van Klingeren.
Het betonreliëf dat Van Soest voor Van Klingerens jeugdcentrum in Amsterdam ontwierp doet denken aan de dynamiek van de naoorlogse jeugd. De in totaal bijna 20 meter lange betonmassa vouwt zich als een borstwering om de ingangspartij heen. Niet alleen plastisch en qua expressiviteit betreft het een exceptioneel monumentaal werk, maar het wordt bij uitstek gekenmerkt door de grote mate van synthese die het bereikt met de architectuur. Zeker voor de Nederlandse monumentale kunst van de jaren vijftig en zestig uitzonderlijk.
In Amsterdam is het werk van Van Soest tijdig op waarde geschat, vakkundig gedemonteerd en opgeslagen. Datzelfde gebeurde in Den Haag enkele jaren geleden met Van Klingerens Jeugdherberg Ockenburgh in Kijkduin. Het krijgt als 'Van Klingeren Paviljoen' een nieuwe locatie in de Haagse Binckhorst en wordt onderdeel van het project Frank is een Binck (FIEB). Ontwikkelaar Stebru en de verantwoordelijke architecten voor de herbouw - Leon Thier en Gerrit van Es - kwamen het betonreliëf van Van Soest na een tip van Nora van Klingeren (de dochter van..) in Amsterdam op het spoor. Met hulp van Bond Heemschut Amsterdam en de Gemeente Amsterdam en dankzij bemiddeling van Stroom Den Haag zal het kunstwerk behouden blijven en opnieuw in synthese met de architectuur van Van Klingeren een publiek aanzien krijgen.
Het is vaak een onmogelijke opgave om voor monumentale wandkunst een goede bestemming te vinden. In dit geval past het kunstwerk van Van Soest inhoudelijk en qua maatvoering perfect in de context van het hernieuwde Van Klingeren Paviljoen. Alsof twee oude vrienden elkaar postuum opnieuw ontmoeten.
Pierre van Soest (1930-2001) volgde
een schildersopleiding aan de Rijksakademie in Amsterdam. Hij ontving
twee maal de Koninklijke Subsidie voor Schilderkunst (1953 en 1954),
exposeerde twee maal op de Biënnale van Parijs (in 1959 en 1961) en had
in 1978 een solotentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam.
Hij was vooral werkzaam op het gebied van de monumentale kunst en voerde
wandschilderingen en betonreliëfs uit in openbare en particuliere
gebouwen. Zijn werk is opgenomen in talloze collecties, waaronder die
van het Stedelijk Museum, Museum Boijmans van Beuningen en het
Bonnefantenmuseum.
PERS
Omroep West, 31 mei 2019
Omroep West, 31 mei 2019
Het Parool, 29 mei 2019
- 31 May '19