Jan Rosseel: 'Back-up'

Jan Rosseel at De Brakke Grond: Watch on YouTube

2 december 2017 t/m 18 februari 2018
Locatie: Hogewal 1-9, Den Haag
Open: woensdag t/m zondag, 12- 17 uur
Curator drieluik: Joram Kraaijeveld


Stroom Den Haag presenteert samen met De Brakke Grond in Amsterdam en Museum Dr. Guislain in Gent een drieluik van de Belgische fotograaf Jan Rosseel (1979), een uniek expositietraject waarbij de fotograaf, kunstenaar en 'visual storyteller' nieuw werk maakt dat hij vervolgens over een periode van anderhalf jaar doorontwikkelt en tijdens drie opeenvolgende tentoonstellingen presenteert. Per locatie zal de expositie een eigen focus krijgen: Amsterdam: media, Gent: psychiatrie, Den Haag: politiek. Zie ook Flash Memory van Jan Rosseel.

De solo-exposities van Jan Rosseel openen in:
De Brakke Grond, Amsterdam:
10 december 2016 t/m 29 januari 2017
Museum Dr. Guislain, Gent:
11 maart t/m 28 mei 2017
Stroom Den Haag, Den Haag:
2 december 2017 t/m 18 februari 2018

Op 10 december 2016 opent Back-up in de Brakke Grond. Hier presenteert Rosseel een serie nieuwe werken over de relatie tussen beeldvorming, menselijk geheugen en collectieve gebeurtenissen zoals 9/11 en MH17. De werken komen deels voort uit zijn onderzoek tijdens de kunstenaarsfellowship ingesteld door de Akademie van Kunsten en het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS-KNAW) dat Rosseel in 2015 als eerste ontving. In de tentoonstelling in de Brakke Grond ligt de nadruk op de iconische beelden waarin de logica van visuele media, de betrouwbaarheid van ons geheugen, en de ervaring van collectieve gebeurtenissen met elkaar samenkomen. Rosseel stelt vanuit de kunst vragen over de betekenis van beelden als het ‘napalmmeisje' en de ‘rokende twin-towers'. Deze beelden zijn zo dominant dat ze symbool zijn komen te staan voor een compleet tijdsgewricht, en zo haast losgeraakt van de geschiedenis van de gebeurtenis die het representeert. Jan Rosseel onderzoekt hoe we met beelden van gruwelijkheden omgaan. Zijn startpunt is vaak een historische gebeurtenis, van waaruit hij diepgravend onderzoek doet naar hoe we een gebeurtenis collectief herinneren. Wat vergeten we en hoe betrouwbaar is het geheugen? Rosseel gaat hierover ook in gesprek met andere wetenschappers en schrijvers in Hersenoefeningen, een reeks inter-disciplinaire lunchgesprekken over ‘het geheugen van de toekomst'.

Over Jan Rosseel
Jan Rosseel studeerde fotojournalistiek aan de Danish School of Media and Journalism en documentaire fotografie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag, thans zijn woonplaats. Daarnaast studeerde hij Chinees in Leiden en China. Voor Belgian Autumn ontving hij verschillende prijzen en nominaties, waaronder die voor de Dutch Doc Photo Award 2014. Zijn werk werd tentoongesteld in o.a. FOAM Amsterdam en Photoville NY, en verscheen in onder meer de Volkskrant, Vrij Nederland en de Huffington Post. Ook exposeerde Rosseel in de RPS Gallery in Tokyo, de 10b Gallery in Rome en het Fotomuseum Antwerpen FoMu.

Voorproefje tijdens Unseen Photo Fair 2016
Tijdens Unseen Photo Fair 2016 in Amsterdam liet Rosseel The Aesthetics of Violence zien bij The Ravenstijn Gallery. In deze serie beelden zijn de dominante kleuren van een nieuws-gebeurtenis zo bekend geworden dat één kleurvlak al genoeg is om de herinnering eraan terug te halen. De kleuren roepen ongevraagd herinneringen op. Zo doet een streepje oranje ons direct denken aan de afschuwelijke onthoofdingen door IS. In
On the Aesthetics of Violence abstraheert Rosseel deze opdringerige nieuwsfoto's tot kleurvakken, verwijzend naar de digitale media waarmee die beelden tot ons komen.

Jan Rosseel wordt vertegenwoordigd door The Ravestijn Gallery, Amsterdam.
Het drieluik wordt mede mogelijk gemaakt met steun van het Mondriaan Fonds.

PERS
de Volkskrant, 3 januari 2017
BABEL (maandblad Faculteit der Geesteswetenschappen UvA), december 2016-januari 2017
De Telegraaf, 21 december 2016
Het Parool, 17 december 2016
dS (de Standaard) Weekblad, 8 december 2016
VPRO: Nooit meer slapen, december 2016


Organisatie en met dank aan:
Jan Rosseel: Back-up is een co-productie van: De Brakke Grond, Museum Dr. Guislain en Stroom Den Haag.
Met dank aan: Mondriaan Fonds, gemeente Den Haag, NIAS, Akademie van Kunsten, The Art of Impact.

Jan Rosseel, uit de serie 'On the Aesthetics of Violence', 2016
foto: Courtesy: the artist & The Ravestijn Gallery
Partners en sponsors