Agnieszka Kurant 'exformation'

1 december 2013 t/m 23 februari 2014
Opening: zaterdag 30 november, 17 uur
Voorafgegaan om 16 uur door een gesprek tussen Agnieszka Kurant en Chris Fitzpatrick (directeur Objectif Exhibitions, Antwerpen) - meer info zie Stroom School
Locatie: Hogewal 1-9, Den Haag
Open: woensdag t/m zondag, 12 - 17 uur
(gesloten op 26 december en 1 januari)

Stroom School randprogramma: klik hier
Diverse rondleidingen, een gesprek, workshops, een avond rond haar werk en een kleine publicatie met een tekst van Diedrich Diederichsen.

Tentoonstellingsgids: download pdf

Een versie van de New York Times van het jaar 2020 samengesteld uit berichten van een professionele helderziende en geschreven door NYT journalisten, een verzameling van boeken die enkel bestaan als vermeldingen in andere boeken, conceptuele kunstwerken die tot nu toe alleen bestonden als suggesties, een soundtrack van stiltes uit beroemde speeches, werken van inkt die verdwijnt en verschijnt afhankelijk van het weer, een film met personages die werden weggehaald uit Hollywood films, een zwevende meteoriet.

Stroom Den Haag presenteert exformation, de eerste Nederlandse solotentoonstelling van de Poolse kunstenaar Agnieszka Kurant. Kurant presenteert bestaande en nieuwe werken die verbonden zijn door haar fascinatie voor vluchtige of onwaarneembare aspecten van de werkelijkheid, zogenaamde fantomen, ongrijpbare of onzichtbare krachten, de uitwisseling van symbolische waarde en de esthetiek en politiek van het editen. De titel van de tentoonstelling, exformation, verwijst hier ook naar: exformation is een term die eind jaren '90 door de Deense wetenschapsjournalist Tor Nørretranders werd geïntroduceerd om het bewust weglaten van informatie te benoemen (lees meer over dit woord op Wikipedia).

Zo bevat de tentoonstelling bijvoorbeeld de nieuwe film Cutaways, geproduceerd in samenwerking met de legendarische film editor Walter Murch (The Godfather, Apocalypse Now). Cutaways is een portret van het onzichtbare universum van fantoom personages die volledig zijn verwijderd uit de final cut van speelfilms. In de film van Kurant zien we de ontmoeting tussen drie verwijderde personages uit verschillende grote Amerikaanse films, gespeeld door de oorspronkelijk toegewezen acteurs die hun personages opnieuw spelen voor de film van Kurant: Charlotte Rampling als de lifter die weggeknipt is uit Vanishing Point (1971) van Richard C. Sarafian, Abe Vigoda als de advocaat en beste vriend van hoofdpersonage Harry Caul in Francis Ford Coppola's The Conversation (1974) en Dick Miller als de weggeedite eigenaar van het autokerkhof, Monster Joe, in Quentin Tarantino's Pulp Fiction (1994).

Phantom Estate gaat verder op Kurants onderzoek naar auteurloze structuren, ficties, speculaties en mogelijke vervalsingen in de werking van het oeuvre van conceptuele kunstenaars. Het werk bestaat uit een sokkel display (ontwikkeld samen met de Franse architect Didier Faustino); dat als miniatuur instituut functioneert voor diverse fantoom werken. Deze werken zijn gebaseerd op onvolledige, nauwelijks vernoemde of juist vaak doorvertelde 'werken' van overleden conceptuele kunstenaars zoals Marcel Broodthaers, Guy de Cointet, Alighiero Boetti, Lee Lozano, Edward Krasinski en Gino de Dominicis. Het werk bevat ook een onderdeel geïnspireerd op gesprekken van Kurant met de artificial intelligence wetenschapper Luc Steels.

Agnieszka Kurant onderzoekt hoe fantomen, fictie, die dingen die worden weggelaten en geruchten invloed uitoefenen op de sociale, economische en politieke systemen van de wereld waarin wij leven. Ze verkent daarmee de hybride, steeds wisselende waarde, status en aura van objecten. Door zich te richten op datgene wat we niet weten, op de mutatie van kennis, het onderbewuste, collectieve intelligentie en immateriële arbeid, richt Kurant de aandacht op gaten in de logica die ons verwarren maar ons ook informeren en ons begrip van de realiteit mede bepalen.

In de woorden van Diedrich Diederichsen, die een tekst over het werk van Kurant schreef ter gelegenheid van haar tentoonstelling bij Stroom: 'Agnieszka Kurant thematiseert de relatie van fictie tot het echte op een geheel eigen manier. Fictie is bij haar niet zomaar de vervalsing van de werkelijkheid, de verzonnen realiteit, de kunstmatigheid of leugen zoals voorgesteld door verschillende ethische en politieke critici van fictie. Noch is het een surrogaat voor of alternatief voor de werkelijkheid en dus een doodlopende weg uit deze werkelijkheid, een drug, escapade, of fout. Integendeel, het is voor haar een tweede schepper van de werkelijkheid, een onwettige of verstoten zuster van de demiurg, niet verankerd in de werkelijkheid maar in staat om deze te beïnvloeden of wijzigen. Voor Agnieszka Kurant heeft fictie altijd werkelijke effecten.'

Agnieszka Kurant werd in 1978 geboren in Polen; ze woont en werkt in New York. In 2010 vertegenwoordigde ze Polen op de Biënnale van Venetië (samen met architect Aleksandra Wasilkowska). Daarnaast is haar werk ondermeer te zien geweest in solo- en groepstentoonstellingen bij Objectif Exhibitions, Antwerpen (2012); CoCA, Torun, Polen (2012); Witte de With, Rotterdam (2011); Performa Biennial, New York (2009); Athens Biennale (2009); Frieze Projects, Londen (2008); Moscow Biennale (2007); Tate Modern, Londen (2006); Mamco, Genève (2006); en Palais de Tokyo, Parijs (2004). Kurant was als artist in residence verbonden aan Location One, New York (2011-2012); het Paul Klee Center (Sommerakademie), Bern (2009); ISCP, New York (2005) en Palais de Tokyo, Parijs (2004). In 2009 stond zij op de shortlist voor de International Henkel Art Award (MUMOK, Wenen). In 2008 heeft Sternberg Press Kurant's monografie Unknown Unknown gepubliceerd.

De tentoonstelling bij Stroom Den Haag vindt plaats in samenhang met Agnieszka Kurant's solotentoonstelling exformation bij het Sculpture Center New York (10 november 2013 t/m 27 januari 2014).
 
Publicatie: DD on AK
At the Levers of Reality: The Orders of Fiction
Diedrich Diederichsen on the work of Agnieszka Kurant
Ter gelegenheid van Agnieszka Kurant's tentoonstelling bij Stroom Den Haag heeft Diedrich Diederichsen een tekst over haar werk geschreven. Deze tekst, vormgegeven door Atelier Carvalho Bernau, wordt uitgegeven als een klein boekje en is te koop voor € 5,-.

MET DANK AAN:
Stroom Den Haag wordt ondersteund door de Gemeente Den Haag. Het programma wordt mede mogelijk gemaakt door Mondriaan Fonds, Stichting DOEN en Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

De tentoonstelling Agnieszka Kurant exformation komt tot stand i.s.m Sculpture Center New York en wordt mede mogelijk gemaakt door het Adam Mickiewicz Institute, Polen.

Cutaways, 2013
Een productie van Anna Lena Films in opdracht van Sculpture Center (New York) en Stroom Den Haag

PERS
Frieze, april 2014
The Hollywood Reporter, 19 maart 2014
Den Haag Centraal, 14 februari 2014
Contemporary Lynx, 6 februari 2014
MetropolisM.com, 3 februari 2014
Mousse Magazine, 30 januari 2014
De Witte Raaf,  januari-februari 2014 (#167)
de Volkskrant, 10 januari 2014
SZ U M Magazine (Polen), 27 december 2013 (in het Pools)
H ART, 19 december 2013
ARTslant, 19 december 2013
Metropolis M #6, december 2013
chmkoome's blog, 12 december 2013
Art In America, 25 november 2013

Agnieszka Kurant, 'Phantom Estate', overzicht bij Stroom Den Haag, 2014
foto: © Eric de Vries, courtesy Stroom Den Haag
Agnieszka Kurant bij Stroom Den Haag, 2014
foto: © Eric de Vries, courtesy Stroom Den Haag
Agnieszka Kurant, 'Future Anterior'
foto: Courtesy of Tanya Bonakdar Gallery and Fortes Vilaca Gallery
Charlotte Rampling in 'Cutaways', Agnieszka Kurant, 2013
foto: Michael Simmonds, courtesy of Anna Lena Films, Tanya Bonakdar Gallery and Fortes Vilaca Gallery
Agnieszka Kurant, 'Maps of Phantom Islands'
foto: Eduardo Ortega, Courtesy of Tanya Bonakdar Gallery and Fortes Vilaca Gallery
Agnieszka Kurant, 'Endless Second', overzicht bij Stroom Den Haag, 2013
foto: © Eric de Vries, courtesy Stroom Den Haag
Agnieszka Kurant, 'Phantom Library', overzicht bij Stroom Den Haag, 2013
foto: © Eric de Vries, courtesy Stroom Den Haag
Agnieszka Kurant, 'Phantom Estate', overzicht bij Stroom Den Haag, 2013
foto: © Eric de Vries, courtesy Stroom Den Haag
Charlotte Rampling in 'Cutaways', Agnieszka Kurant, 2013
foto: Michael Simmonds, courtesy of Anna Lena Films, Tanya Bonakdar Gallery and Fortes Vilaca Gallery
Abe Vigoda and Dick Miller in 'Cutaways', Agnieszka Kurant, 2013
foto: Michael Simmonds, courtesy of Anna Lena Films, Tanya Bonakdar Gallery and Fortes Vilaca Gallery
Agnieszka Kurant, 'Cutaways footnotes', 2013
foto: © Eric de Vries, courtesy Stroom Den Haag
Agnieszka Kurant, 'Phantom Estate', overzicht bij Stroom Den Haag, 2013
foto: © Eric de Vries, courtesy Stroom Den Haag
Agnieszka Kurant, 'Maps of Phantom Islands'
foto: Eduardo Ortega, Courtesy of Tanya Bonakdar Gallery and Fortes Vilaca Gallery
Agnieszka Kurant, 'Endless Second' en '88 MHz'
foto: © Eric de Vries, courtesy Stroom Den Haag
Omslag publicatie 'DD on AK' Diedrich Diederichsen on the work of Agnieszka Kurant
foto: vormgeving: Atelier Carvalho Bernau