'Dwars. De erfenis van architect Carel Weeber' en de sloop van de Zwarte Madonna

filmpresentatie en gesprek

dinsdag 5 juni 2007, 17-19 uur
Locatie: Hogewal 1-9

Het door Carel Weeber ontworpen en veelbesproken complex de Zwarte Madonna, een van de architectonische ‘hoofdpijndossiers' van Den Haag, zal vanaf 6 juni aanstaande worden gesloopt om o.a. plaats maken voor een twee ministeries. De actualiteit rondom de Zwarte Madonna en de huidige tentoonstelling bij Stroom ‘Generosity' van de Britse kunstenaar Toby Paterson vormen de achtergrond voor de feestelijke presentatie van de film ‘Dwars. De erfenis van architect Carel Weeber'. In een direct gesprek met filmmaker Remy Vlek zal Weeber, thans woonachtig in Curaçao, zich vervolgens nog eenmaal uitlaten over zijn Zwarte Madonna.

Carel Weeber (Nijmegen, 1937) groeide op in Curaçao en studeerde tussen 1955 en 1964 architectuur aan de TU Delft, waar hij van 1967 tot 2003 o.a. als hoogleraar werkte. Hij realiseerde veel woningbouwprojecten die vaak stof tot discussie opleverden, waaronder Vensterpolder (Amsterdam, 1982) en De Peperklip (Rotterdam, 1982). Als bestuurder is Weeber vooral bekend om zijn voorzitterschap van de BNA (1993-1998), maar ook was hij lid en voorzitter van de Rotterdamse Kunststichting, sectie architectuur, initiatiefnemer van onder meer de AIR (Architecture International Rotterdam) manifestaties. In zijn functie als hoogleraar was hij ook betrokken bij het initiatief tot een vervolgopleiding architectuur, wat later het Berlage Instituut zou worden. Voor zijn werk ontving hij o.a. de Prix de Rome (1966), de Sikkensprijs (1983), de Nationale Staalprijs (1986) en de Rotterdam-Maaskantprijs (2006).

De Zwarte Madonna (1982-1985) moet binnenkort plaats maken voor twee ministeries. Het wooncomplex is bovendien één van de Haagse gebouwen, die Toby Paterson heeft geïnspireerd tot het maken van een aantal nieuwe werken voor de tentoonstelling 'Generosity', die t/m 17 juni te zien is bij Stroom. Behalve waardering voor esthetiek en idealen, koestert Paterson verbazing over de politieke dimensie van de Zwarte Madonna: sociale woningbouw in het centrum van de landelijke macht. Met de aanstaande sloop wordt deze sociaaldemocratische ruimhartigheid teniet gedaan. Deze bijzondere gebeurtenissen zijn aanleiding voor de vertoning van 'Dwars. De erfenis van architect Carel Weeber'. Daarnaast is in de entreeruimte van Stroom een kleine documentaire presentatie ingericht over de Zwarte Madonna. Film en presentatie zijn de gehele maand juni dagelijks te zien (ma t/m vr 9-17 uur, za en zo 12-17 uur). De tentoonstelling 'Generosity' is geopend van wo t/m zo 12-17 uur.
 
‘Dwars, de erfenis van architect Carel Weeber', productie en regie Remy Vlek: 
‘De van oorsprong Antilliaanse architect, hoogleraar en publicist Carel Weeber heeft vijftig jaar lang van zich laten horen als spraakmaker van nieuwe thema's en dilemma's in de wereld van architectuur, bouwen, wonen en volkshuisvesting. In deze film onderzoekt filmmaker Remy Vlek samen met Weeber tot welke erfenis dat heeft geleid. De film zoekt antwoord op de vraag hoeveel risico een mens loopt die steeds van stijl en standpunt verandert.'

De film is onlangs nog bij AVRO Close Up uitgezonden.

Carel Weeber
de Zwarte Madonna
foto: Toby Paterson
sloop Zwarte Madonna
foto: Stroom Den Haag
sloop Zwarte Madonna
foto: Stroom Den Haag
sloop Zwarte Madonna
foto: Stroom Den Haag