Ondertussen: Melle de Boer

31 juli t/m 26 september 2010
Locatie: Hogewal 1-9

Voor Melle de Boer is tekenen als vechten met een wild beest, als een gitaarsolo van Neil Young. Alles is geoorloofd. De afloop is onvoorspelbaar, het resultaat verre van smetteloos. Het gevecht is direct terug te voeren naar een jeugd met superhelden en ideale werelden en het daaropvolgende besef dat deze geïdealiseerde wereld niet bestaat. De tekeningen zijn als een vehikel, een ruwe verbeelding van een eendimensionale moderne westerse wereld met 'winners en losers'. Met zijn tekeningen voert Melle de Boer de blik langs dit clichébeeld naar een weerbarstiger, ‘lelijker' wereld die daarachter opduikt. De tekeningen geven als het ware uitdrukking aan dit ontnuchterend ontwaken.

In Ondertussen toont Melle de Boer een deel uit de serie ‘Commodore 64 tekeningen'. Die zijn geïnspireerd op archaïsche computerspelletjes uit de jaren 80 die hij als kind urenlang speelde. Ze verbeelden voor de kunstenaar de bovengenoemde eendimensionale wereld, waarin gewonnen moet worden door te ontsnappen aan monsters, door volgende 'levels' te halen en de 'highscore' te verbeteren. De tekeningen zijn samen met een cd van Melle de Boers band 'John Dear Mowing Club' opgenomen in de nieuwe publicatie 'Melleville', die ook in Ondertussen te zien is.
Website Melle de Boer (John Dear Mowing Club)

In maart 2010 toonde Melle de Boer een deel van de serie op de Pulse Art Fair in New York, waarvoor hij financieel werd ondersteund vanuit de SPOT-tentoonstellingssubsidie.

Ondertussen
Ondertussen vormt zowel fysiek als programmatisch een schakel tussen het kunstbeleid en het kunstenaarsbeleid van Stroom. De ruimte en het programma dat hier plaatsvindt noemen we Ondertussen. Ondertussen toont op reguliere basis presentaties naar aanleiding van subsidieverzoeken die zijn ingediend in het kader van de PRO- en SPOT-subsidieregeling van Stroom. De presentaties zijn bedoeld om de ideeënrijkdom in de aanvragen en de diversiteit van het subsidiestelsel te tonen. Het kan gaan om een (tussentijdse) rapportage van een onderzoek of project, een studiereis of bijvoorbeeld een netwerkpresentatie. De inrichting is in handen van de aanvrager.


Archief Ondertussen presentaties

Melle de Boer, uit de serie ‘Commodore 64 tekeningen'
Melle de Boer, uit de serie ‘Commodore 64 tekeningen'
Melle de Boer, uit de serie ‘Commodore 64 tekeningen'
Melle de Boer, uit de serie ‘Commodore 64 tekeningen'
Melle de Boer, uit de serie ‘Commodore 64 tekeningen'
Melle de Boer, uit de serie ‘Commodore 64 tekeningen'
Melle de Boer, uit de serie ‘Commodore 64 tekeningen'
Melle de Boer, uit de serie ‘Commodore 64 tekeningen'
Melle de Boer, uit de serie ‘Commodore 64 tekeningen'