Ondertussen: Jessica de Boer

7 januari t/m 11 maart 2013
Locatie: Hogewal 1-9, Den Haag
Open: maandag t/m vrijdag: 11-17 uur; zaterdag en zondag: 12-17 uur


Stroom Den Haag deed met dit werk mee aan:
www.cultureshutdown.net

Global Day of Solidarity on March 4 to Support Shuttered Bosnian National Museum and Other Threatened Cultural Institutions

In 2011 begon Jessica de Boer een artistiek onderzoek naar animisme, een religieus concept waarbij zielen of geesten niet alleen bestaan in mensen en dieren, maar ook in planten, stenen of natuurlijke fenomenen. Zij was vooral geÔnteresseerd in hedendaagse vormen van animisme, met als achterliggende vraag of en in hoeverre de wereld in beweging kan worden gebracht (en fundamenteel kan worden veranderd) door onze observatie ervan. Het bracht haar onder andere bij de Huichol indianen in Mexico. Daar deed zij veldonderzoek naar hun religieuze gewoontes, gebruiken en opvattingen. Zij zou deze gemeenschap uiteindelijk drie keer bezoeken, waarbij ze gastvrij werd geÔntroduceerd in hun cultuur.

Jessica de Boer had daarnaast twee werkperiodes bij Trilobite Project en GuapamacŠtaro, artist-in-residencyplekken in Mexico. GeÔnspireerd door haar bezoeken aan de Huichol indianen maakte zij experimentele opstellingen om de grens tussen levende en dode materie, en haar perceptie daarvan, te onderzoeken. Dat resulteerde uiteindelijk in het werk The Life of the Dead Blue Hummingbird: een dubbele glazen wand gevuld met honing waarin gepofte amaranth graankorrels traag hun weg naar boven vinden en daarbij een willekeurig spoor achterlaten. Het werk heeft diverse referenties. Amaranth is het eerste gecultiveerde graan in Amerika. Het graan symboliseert onsterfelijkheid omdat het lang goed blijft. Honing kan ander voedsel voor eeuwen conserveren.

Ter gelegenheid van het project is een publicatie verschenen in een oplage van 50 stuks. Op iedere voorzijde is een unieke fotoprint te zien, die gezamenlijk een op zichzelf staand beeldverslag vormen van het bewegingsproces van de amaranth door de honing. De publicatie bevat verder o.a. een interview door Rahma Khazan en is vormgegeven door Rťmi Bouwer i.s.m. Maaike de Jong en Katie McGonigal. In de vitrinetafels zijn foto's te zien die Jessica de Boer heeft genomen tijdens haar verblijf bij de Huichol indianen.

Voor haar onderzoeksproject ontving Jessica de Boer in 2011 een PRO Onderzoekssubsidie.

PERS
Den Haag Centraal, 18 januari 2013

http://jessicadeboer.com

Ondertussen
Ondertussen vormt zowel fysiek als programmatisch een schakel tussen het kunstbeleid en het kunstenaarsbeleid van Stroom. De ruimte en het programma dat hier plaatsvindt noemen we Ondertussen. Ondertussen toont op reguliere basis presentaties naar aanleiding van subsidieverzoeken die zijn ingediend in het kader van de PRO- en SPOT- subsidieregeling van Stroom. De presentaties zijn bedoeld om de ideeŽnrijkdom in de aanvragen en de diversiteit van het subsidiestelsel te tonen. Het kan gaan om een (tussentijdse) rapportage van een onderzoek of project, een studiereis of bijvoorbeeld een netwerkpresentatie. De inrichting is in handen van de aanvrager.

Archief Ondertussen presentaties

Ondertussen: Jessica de Boer
foto: Katie McGonigal
Jessica de Boer, 'Het Leven van de Dode Blauwe Kolibri', 2012
foto: Emilio Espinosa
Jessica de Boer, 'Het Leven van de Dode Blauwe Kolibri', 2012
foto: Emilio Espinosa
Jessica de Boer, 'Het Leven van de Dode Blauwe Kolibri', 2012
foto: Emilio Espinosa
Jessica de Boer, 'Het Leven van de Dode Blauwe Kolibri', 2012
foto: Jessica de Boer
Jessica de Boer, 'Het Leven van de Dode Blauwe Kolibri', 2012
foto: Jessica de Boer
Jessica de Boer, 'Het Leven van de Dode Blauwe Kolibri', 2012
foto: Jessica de Boer
Ondertussen: Jessica de Boer
foto: Katie McGonigal
Ondertussen: Jessica de Boer
foto: Katie McGonigal
Jessica de Boer's werk als onderdeel van Global Day of Solidarity to Support Shuttered Bosnian National Museum and other cultural institutions
foto: © Stroom Den Haag