Ondertussen: Kim David Bots

19 mei t/m 26 augustus 2018
Locatie: Hogewal 1-9, Den Haag
Open: maandag t/m vrijdag: 11-17 uur; zaterdag en zondag: 12-17 uur

Gesloten in het weekend: 16 juli t/m 1 september 2018
Gesloten: 6 t/m 19 augustus 2018


Het werk van Kim David Bots voert de kijker naar het grensgebied tussen grap en serieuze observatie, vanuit een directe, cartooneske beeldtaal en met trefzekere hand. Hij werkt met verschillende media, van schilderen, tekenen, collage en fotografie tot audio, publicaties en - recentelijk - ruimtelijk werk. Deze diversiteit geeft hem de mogelijkheid in verschillende ‘stemmen' te spreken. Zo kan hij eenzelfde beeld, concept of onderwerp vanuit verschillende hoeken benaderen, zichzelf tegenspreken of ondermijnen en een idee kracht bijzetten door het in verschillende vormen terug te laten komen.

De afgelopen periode ontwikkelde zijn werk zich vanuit op zichzelf staande objecten (schilderijen, tekeningen) naar ruimtelijke opstellingen waarbinnen het onderscheid tussen werk, archiefmateriaal, gebruiksobjecten en gevonden voorwerpen, verwaterde. Objecten verworden tot props die op een ogenschijnlijk narratieve manier aan elkaar gerelateerd zijn.

De settings zijn overigens niet noodzakelijkerwijs bedoeld om een overkoepelend verhaal te vertellen. Het gaat Kim David Bots eerder om het samenvoegen van kleinere observaties, notities en ideeën. Zo vond hij bijvoorbeeld een tijd geleden een dode rat in één van de vele Vinex-wijken in Noord-Holland en maakte daar een foto van, die hij vervolgens naar klei vertaalde. Hierbij vroeg hij zich af hoe een plaag zich zou ontvouwen binnen de absurde, ergens humoristische, maar vooral bureaucratisch-psychedelische setting van een Vinex-wijk.

In 2017 ontving Kim David Bots een PRO Invest subsidie ter stimulering en ontwikkeling van zijn werk en kunstenaarschap. Hij ontwikkelde diverse projecten, waaronder een workshop voor kunstenaarsinitiatief Louise Dany in Noorwegen in samenwerking met Daisuke Kosugi, een solopresentatie in de projectruimte van Wiels in Brussel, België, een residency bij het Frans Masereel Centrum in Kasterlee, België, een solotentoonstelling bij Kunstfort Vijfhuizen, en het maken van twee publicaties.

In de Ondertussenruimte zijn werken te zien die uit deze periode voortkomen. Maar er wordt ook nieuw werk getoond.

www.kimdavidbots.com

Ondertussen
De Ondertussen ruimte vormt een schakel tussen ons tentoonstellingsprogramma en het voorwaardenscheppend beleid dat zich richt op de versterking en het zichtbaar maken van het Haagse kunstklimaat. Deze ruimte en het programma dat hier plaatsvindt noemen we Ondertussen. Presentaties in Ondertussen ontstaan meestal naar aanleiding van subsidies die Stroom heeft verstrekt, maar tonen ook de resultaten van bemiddeling door Stroom of van andere stimulerende activiteiten. De presentaties zijn bedoeld om de ideeënrijkdom in de aanvragen te tonen en de stimulerende werking van ons voorwaardenscheppend beleid. Het kan gaan om een (tussentijdse) rapportage van een onderzoek of project, een werkperiode of bijvoorbeeld een netwerkpresentatie. De inrichting is in handen van de aanvrager.

Archief Ondertussen presentaties

Ondertussen: Kim David Bots
foto: Myung Feyen, courtesy Stroom Den Haag
Ondertussen: Kim David Bots
foto: Myung Feyen, courtesy Stroom Den Haag
Ondertussen: Kim David Bots
foto: Myung Feyen, courtesy Stroom Den Haag
Ondertussen: Kim David Bots
foto: Myung Feyen, courtesy Stroom Den Haag
Ondertussen: Kim David Bots
foto: Myung Feyen, courtesy Stroom Den Haag
Ondertussen: Kim David Bots
foto: Myung Feyen, courtesy Stroom Den Haag
Ondertussen: Kim David Bots
foto: Myung Feyen, courtesy Stroom Den Haag
Ondertussen: Kim David Bots
foto: Myung Feyen, courtesy Stroom Den Haag
Ondertussen: Kim David Bots
foto: Myung Feyen, courtesy Stroom Den Haag