Ondertussen: Eavesdropping

29 juli t/m 21 september 2012
Locatie: Hogewal 1-9, Den Haag
Open: maandag t/m vrijdag: 11-17 uur; zaterdag en zondag: 12-17 uur

In oktober 2011 organiseerde Matteo Marangoni de manifestatie Eavesdropping in Villa K, de voormalige ambassade van de Democratische Republiek Congo in Den Haag. Voor de gelegenheid nodigde hij een groep kunstenaars en componisten uit om ter plekke interventies te maken en te tonen. Uitgangspunt daarbij waren vragen rondom privacy en eigendom.

De optische wereld staat, in tegenstelling tot de akoestische wereld, al sinds de renaissance in het centrum van de belangstelling van kunstenaars, architecten en stedenbouwkundigen. Dit heeft tot resultaat dat onze gebouwen niet in staat zijn om aan het oor dezelfde mate van privacy te bieden als aan het oog. Geluid heeft de neiging om langs afbakeningen en begrenzingen te lekken. Het ontsnapt aan onze controle en verspreidt onbedoeld informatie naar plaatsen die niet bereikt hadden moeten worden. Lang voordat videobewakingssystemen en online sociale netwerken hun intrede deden waren akoestische middelen een gangbare manier om zich met andermans zaken bezig te houden. Eavesdropper is een middeleeuws Engels woord dat verwijst naar een persoon die heimelijk luistert naar iets dat niet bestemd is voor derden. Dit "spioneren met de oren" is al eeuwen lang moreel en wettelijk gereguleerd. Maar of het nou mag of niet, het luisteren naar anderen is iets dat we niet kunnen of willen vermijden.

Deze overdenkingen dienden als startpunt voor de verschillende interventies in het kader van Eavesdropping. Iedere kunstenaar kreeg een ruimte toebedeeld. Het publiek kon vrij door het gebouw lopen en kennis nemen van de verschillende (geluids)interventies. Aan de manifestatie deden de volgende kunstenaars en componisten mee: Acid Police, BMB con., Wen Chin Fu, Lars Kynde, Michele Spanghero, Jeroen Uyttendaele en Anne Wellmer.

Eavesdropping werd vastgelegd door Kate Cunningham en Michele Spanghero (fotografie) en Pablo Sanz (geluidsopnames). In de presentatieruimte van Ondertussen is een selectie van dat fotografisch en geluidsmateriaal te zien. Het materiaal wordt gepresenteerd als bewijs van de feiten die toen plaatsvonden.
www.stichtingcentrum.org/eavesdropping

Matteo Marangoni ontving in 2011 een subsidie PRO Kunstprojecten voor Eavesdropping.

Website Matteo Marangoni
www.humbug.me

Ondertussen
Ondertussen vormt zowel fysiek als programmatisch een schakel tussen het kunstbeleid en het kunstenaarsbeleid van Stroom. De ruimte en het programma dat hier plaatsvindt noemen we Ondertussen. Ondertussen toont op reguliere basis presentaties naar aanleiding van subsidieverzoeken die zijn ingediend in het kader van de PRO- en SPOT-subsidieregeling van Stroom. De presentaties zijn bedoeld om de ideeƫnrijkdom in de aanvragen en de diversiteit van het subsidiestelsel te tonen. Het kan gaan om een (tussentijdse) rapportage van een onderzoek of project, een studiereis of bijvoorbeeld een netwerkpresentatie. De inrichting is in handen van de aanvrager.

Archief Ondertussen presentaties

Ondertussen: Eavesdropping, 2012
foto: Matteo Marangoni
Ondertussen: Eavesdropping, 2012
foto: Matteo Marangoni
Ondertussen: Eavesdropping, 2012
foto: Matteo Marangoni
Ondertussen: Eavesdropping, 2012
foto: Matteo Marangoni
Ondertussen: Eavesdropping, 2012
foto: Matteo Marangoni
Ondertussen: Eavesdropping, 2012
foto: Matteo Marangoni
Eavesdropping, 2011
foto: courtesy the artist
Eavesdropping, 2011
foto: courtesy the artist